Två Höganäsbolag blir ett i fusion

Höganäs Fjärrvärme AB har i dagarna fusionerat med Höganäs Energi AB. Sammanslagningen av de två bolagen är sista steget i den effektiviseringsprocess som startade med att Höganäs Energi köpte Höganäs Fjärrvärme den 2:e januari i år. Fusionen innebär att Höganäs Fjärrvärme AB absorberats av Höganäs Energi.

Sammanslagningen av de två företagen, som är välkända landmärken för alla i kommunen, har länge varit planerad. Sedan Höganäs kommun blev helägare av Höganäs Fjärrvärme 2010 har fjärrvärmebolaget administrerats av Höganäs Energi.

- Vi lämnade in en fusionsansökan till Bolagsverket i början av året och den är nu klar, berättar Benny Ulmestig, VD för Höganäs Energi. Fusionen är ett väl genomtänkt strategiskt beslut som kommer att öka tydligheten gentemot våra kunder. Fusionen medför även att verksamheten effektiviseras – att administrera ett bolag är enklare och mer kostnadseffektivt än att handha två.

Höganäs Energi är ett i kommunen starkt förankrat energibolag som och i och med fusionen består av tre affärsområden: Elnät, stadsnät och fjärrvärme. Företagsledningen räknar med att fusionen kommer att innebära en årlig besparing på ca 0,5 Mkr/år.

Tanken är att sammanslagningen även ska förenkla för kunderna. För fjärrvärmekundernas del kommer till exempel fakturan att utfärdas av Höganäs Energi. Istället för två leverantörer samlas nu allt under ett tak.

- Framöver tittar vi på om vi även kan erbjuda elavtal. Det skulle innebära att våra kunder kan få alla sina tjänster på en enda faktura, säger Benny Ulmestig.

Mer information lämnas av

Benny Ulmestig, VD Höganäs Energi 042-33 72 20

• fusion
  • höganäs fjärrvärme

Höganäs Energi AB är ett kommunalt bolag som tillhandahåller elnät, digital infrastruktur och fjärrvärme till Höganäs invånare. Som ett litet bolag på en marknad med gigantiska konkurrenter kan man erbjuda en unik närhet till kunderna och korta beslutsvägar.