Högberga Vinfabrik specialdesignar vin

Högberga Vinfabrik specialdesignar vin

Högberga Vinfabrik har skapat ett unikt vin till teaterföreställningen ”Det oupptäckta landet”. Vinet är specialdesignat och kommer endast att serveras i pauserna under denna föreställning på Vallentuna Teater.

"Det oupptäckta landet" är Ensembleverkets första uppsättning och har Skandinavienpremiär 14 september 2013. Föreställningen hade världspremiär på Nationalteatern i Reykjavik 2007 och har även framförts av SATC i New York 2011.

Det är en thriller där saga, vetenskap och mystik förenas. Föreställningen berör politiskt aktuella frågeställningar som längre livslängd, avancerad medicinsk forskning, konsekvenser för samhällsekonomin och etiska ställningstaganden. Men samtidigt handlar det om existentiella frågor som forskarna i pjäsen ställs inför.

- Vi har försökt att skapa ett vin med vitalitet och tydlighet, som möter regins nytänkande. Den unga frukten inramas av en balanserad ekton, men man hittar även en smygande svart kryddighet som hänger sig kvar, precis som föreställningens budskap”, säger vinmakare Johan Zälle på Högberga Vinfabrik.

Det är första gången Högberga Vinfabrik tar fram ett specialdesignat vin utifrån givet budskap och känsla.

- Vi blev förstås både glada och stolta över att vi fick frågan av Ensembleverket. Och eftersom vi har förutsättningarna i vinfabriken; med fyra olika sorters ekfat där tre olika sorters druvor lagrats olika länge, såg vi detta projekt som en häftig utmaning. Tillsammans är vi riktigt nöjda med resultatet, säger Johan Zälle.

"Det oupptäckta landet" har Skandinavienpremiär 14 september 2013. För föreställningsdagar, biljetter och mer information, se Ensembleverkets hemsida.

Fakta om Högberga Vinfabrik:
Högberga Vinfabrik startade 2010 på Högberga Gård på Lidingö och är den enda vintillverkaren i Sverige som arbetar med toskanska druvor vilka man själva plockar i Italien och sedan transporterar till Lidingö. Druvorna Cabernet Sauvignon, Merlot och Sangiovese vinifieras sedan efter hantverkets alla regler; krossas, rensas, pressas, ekfatslagras, buteljeras och etiketteras och man erbjuder sina kunder att medverka i processen. Vinet lagras delvis på svenska ekfat från Visingsö. Totalt produceras 7500 flaskor per år, varav 2000 flaskor är riservor.

Kontakt:
Johan Zälle, Vinmakare Högberga Vinfabrik, 070-649 39 70, johan.zalle@vinfabrik.se
Johan Hjort, VD Högberga Gård, 070-286 00 00, johan.hjort@vinfabrik.se