Världspremiär för 8.90 Riserva från Högberga Vinfabrik

Världspremiär för 8.90 Riserva från Högberga Vinfabrik

1 december släpper Högberga Vinfabrik de första flaskorna av 8,90 Riserva (2010) på Systembolaget. 8.90 Riserva finns med två blends och har ekfatslagrats i 15 månader. Det blir första gången ett svensktillverkat rödvin släpps som riserva.

I september 2010 öppnade Sveriges första toscanska vinfabrik på Högberga Gård på Lidingö. Anläggningen blev därmed en av landets mest spännande mötesplatser för vinintresserade. Drygt ett år senare fanns det egentillverkade vinet 8.90 på Systembolagen runt om i landet. Av 5000 flaskor finns nu endast ett fåtal kvar. Och på lördag, 1 december, är det premiär för 8.90 Riserva på Systembolagen på Lidingö, Fältöversten och Garnisonen.

– Det är tillfredställande och spännande att följa vinets utveckling på ekfat. Vi har amerikanska, ungerska och franska ekfat som gett vinet dess karaktär. De två blenden består av druvorna Cabernet Sauvignon och Sangiovese. 70 % och 30 % i den ena och 20 % och 80 % i den andra. I september 2010 plockade vi druvorna och har nu äran att släppa den första riservan och det är inte utan att man känner sig stolt, säger Johan Zälle, en av vinmakarna på Högberga Vinfabrik

8.90 har sedan släppet hösten 2011 serverats på Gondolens vinbar, Åre Vinbar, Enskede Matbod, 19 Glas i Gamla Stan m.fl. Självklart fortsätter dessa restauranger att servera även 8.90 Riserva. På Högberga Gård serveras vinet ofta till middagsgästerna och omdömet är mycket positivt, både om vinet och tillverkningsprocessen som många gäster deltagit i.

– Vi tycker att det är en fantastisk möjliget att låta gästerna följa utvecklingen av 8.90. Hittills har vi följt de första två blendsen på 8.90 på deras utveckling av ett års flasklagring och bara det är ju intressent. Att vi nu får möjligheten att jämföra och njuta av samma vin med 12 månaders längre lagring på ek blir ytterligare en dimension, säger Johan Hjort, VD på Högberga Gård.

Provningar av 8.90 Riserva inför premiären på Systembolaget nu på lördag:
Fredag den 30 november kan du prova på vinkällaren Grappe kl 17.00-19.00
Lördag den 1 december på 19 Glas kl 18.00-23.00. Anmäl dig på
info@vinfabrik.se

Fakta:
Högberga Vinfabrik startade 2010 på Lidingö och är den enda vintillverkaren i Sverige som arbetar med toskanska druvor vilka man själva plockar i Italien och sedan transporterar till Lidingö. Druvorna Cabernet Sauvignon, Merlot 0ch Sangiovese vinifieras sedan efter hantverkets alla regler; krossas, rensas, pressas, ekfatslagras, buteljeras och etiketteras och man erbjuder sina kunder att medverka i processen. Vinet lagras delvis på svenska ekfat från Visingsö. Totalt produceras 7500 flaskor per år, varav 2000 flaskor är riservor.

Kontakt:
Johan Zälle, Vinmakare Högberga Vinfabrik, 070-649 39 70, johan.zalle@vinfabrik.se
Johan Hjort, VD Högberga Gård, 070-286 00 00, johan.hjort@vinfabrik.se