Hogias arbete med skolor uppmärksammas

Varje år delar Skola- och arbetslivsrådet ut priset Utmärkelsen, som syftar till att uppmärksamma företag som främjar samverkan mellan skola och arbetsliv. Hogia var bland de fyra nominerade inför gårdagens prisutdelning. Jätteroligt, för vi brinner för att få skolungdomar intresserade av IT, säger Barbro Lien Rönn, Hogias HR-expert, som här berättar mer om sitt arbete:

Enligt branschorganisationen IT & Telekomföretagen går IT-branschen en enorm kompetensbrist till mötes de kommande åren. Intresset bland ungdomar att välja ett yrke inom IT är svalt. Många av de skolungdomar jag pratar med vet inte vad man gör på dagarna i ett IT företag eller så tycker de att det verkar tråkigt och svårt. För att vända den här trenden och säkra kompetensen inför framtiden är det viktigt att synliggöra IT-branschen och dess möjligheter för skolungdomar. Jag vill inspirera dem och få dem att förstå att programmering inte är ett mål i sig utan ett fantastiskt medel som kan lösa samhällets framtida utmaningar.

Vi vet att vi som företag är en lite udda fågel i IT-branschen. Vi tror på långsiktighet och småskalighet vilket skapar förutsättningar för entreprenörskap. Vi har också lika många män som kvinnor bland våra medarbetare och det har vi haft sedan starten 1980. Det sticker ut. Via vårt arbete med skolungdomar vill vi sprida kunskap om vad man faktiskt kan arbeta med hos oss. Vi vill även visa att vidareutbildning är viktigt och att ungdomarna sedan ska veta hur roligt det kan vara att arbeta, framförallt på Hogia. Vi vill även bli inspirerade av nästa generations medarbetare och användare av våra IT-system.

Det bästa med mitt arbete är att jag får möjligheten att arbeta med kontakter med skolungdomar på alla nivåer. Hogia bedriver aktiviteter, såklart olika sådana, från låg- och mellanstadiet, högstadiet, gymnasiet, yrkeshögskolor till universitet och högskolor.

Det vinnande bidraget i år blev Speed Group och jag tar med mig många bra tips och idéer från deras sätt att arbeta. De har sett ett behov av att berätta för barn vad man gör inom olika yrken och har riktat in sig på femteklassare. Det är fler än TV-programmet Smartare än en femteklassare som tycker om att bli inspirerade av barn i 11-årsåldern.

Till unga som står inför valet av utbildning vill jag säga: läs vidare, skapa positiva ringar runt dig som person. Vi på Hogia letar efter dem som det lyser i ögonen på. Man behöver inte kunna allt från början. Jag längtar till den dagen vi på Hogia anställer någon som jag har träffat via högstadieprojekten Next Up eller Framtida Transporter. Då har jag lyckats.

Barbro Lien Rönn, HR-expert Hogia