Transport och Logistikmässan 2015 #lot2015

Första dagen på Transport och Logistikmässan 2015 är snart avslutad, det var trevligt att träffa er alla som kom och minglade med oss i montern under dagen. #lot2015

Det var också intressant att få möjligheten att lyssna när Sveriges Åkeriföretag, berättade om arbetet med Fair Transports tillsammans med Q2, konsten att köpa en sund hållbar transport.

Fair Transport vars syfte är att motverka en osund konkurrenssituation med dumpade priser på en överetablerad marknad där finns risk att både köpare och säljare av transporter tummar på säkerhet, miljötänk och socialt ansvar. Allt i jakt på kortsiktiga kostnadsbesparingar. Q3 arbetar tillsammans med Sveriges Åkeri företag för sunda och hållbara vägtransporter från ansvarsfulla åkerier. Q3 har utvecklat ett upphandlingsverktyg för att kunna erbjuda konsumenterna en möjlighet att aktivt kunna välja att frakta hållbart.

Imorgon hör vi Magnus Bondesson, Integrationsstrateg på Hogia berätta om vikten av integrerade lösningar i transportbranschen, när det som idag råder stor prispress och det som rör den fysiska transporten redan är hårt trimmat. Samtidigt som det ställs allt högre krav på branschen att reducera påverkan på miljön, styra transporter till miljövänliga alternativ, öka fyllnadsgrad och samverkan mellan aktörer.