Varför duger inte digitala kopior av kvitton?

Skatteverket svänger om digitala kopior på kvitton. Nu är det återigen papperskvitton i original som gäller. Ett steg i fel riktning, vi ska ju digitalisera så mycket som möjligt, menar Thor Johnsson, affärsutvecklare på Hogia.

När jag reser i mitt jobb får jag många kvitton att hålla reda på, oftast i flera olika format. Det kan vara digitala kvitton men även papperskvitton. Allt jag köper betalas i princip alltid med mitt kreditkort som är ett så kallat företagsupphandlat privatkort. Med det menas att företaget betalar för själva kortet och jag som privatperson betalar de räkningar som kommer på de utlägg som jag har haft. För att få tillbaka pengarna skickar jag in en reseräkning digitalt ihop med digitala kopior av samtliga kvitton.

Detta har tidigare enligt Skatteverket varit korrekt. Jag har kunnat ta en digital kopia på mina utlägg och den digitala kopian har gällt som företagets original. Men i somras fick jag frågan om utlägg för läkarbesök kunde fungera på samma sätt, det vill säga att man skapade en digital kopia av pappersutlägget och skickade in det till företaget för att få ersättning.

Jag ställde frågan till Skatteverket, inte för att jag kunde tro att det skulle vara annorlunda gentemot andra utlägg men man vet ju aldrig.

Svaret jag fick var kanske inte vad jag hade väntat mig. Nu säger man att alla kvitton avseende utlägg skall redovisas på samma sätt som de skapades. Det innebär att om jag reser och får ett papperskvitto så duger det inte längre att skapa en digital kopia och skicka in det till företaget. Det är själva originalkvittot som skall redovisas, det som enligt mig är mitt privata kvitto.

Jag frågade då kollegor i Norge och i Finland hur det fungerar där och svaret var att digitala kopior på papperskvitto räcker för redovisningen.

Men tydligen inte här i Sverige. Det blir lite tokigt att arbeta digitalt med en reseräkning för att sen skriva ut och göra den analog där man då bifogar papperskvitton för redovisningen.

Det här problemet skulle kunna avhjälpas om det fanns en standard för format på kvitton. Då kan system utvecklas så att de på ett enkelt sätt kan läsa in digitala kvitton. Det är ännu förhållandevis få kvitton som genereras digitalt vilket jag tror dels beror just på avsaknad av en standard. Tänk om alla kvitton kunde samlas i din mobil istället för i plånboken?

Thor Johnsson, affärsutvecklare på Hogia

• Privatekonomi