Vet dina anställda vilken semester de har rätt till?

Ulrika Rutgerson, expert på semesterlagen på Hogia, delade med sig av tips och råd under ett frukostseminarium på Universeum i Göteborg idag.

Jag har ett brinnande intresse för semester. I min roll som sakkunnig på Hogia kommer jag ofta i kontakt med företag som har frågor när det gäller semesterlagstiftningen. Även om den har förenklats under senare år upplevs det som krångligt, speciellt när det gäller deltidsanställningar. Även anställda saknar kunskap och när det är dags att planera sin semester har företagare svårt att förklara hur mycket semester de anställda har rätt till.

Ett tips som jag vill dela med mig av är hur man bäst förklarar vilken semester de har som arbetar deltid intermittent, det vill säga de som inte arbetar alla veckans fem arbetsdagar. Man gör en jämförelse mellan två personer som båda arbetar 50 procent. Den ena personen arbetar 4 timmar per dag fem dagar i veckan och den andra arbetar två och en halv dag per vecka. Båda har rätt till fem veckors semester men inte 25 enskilda dagar. Istället använder man en semesterfaktor så att semesteruttaget blir lika i de båda fallen. Annars skulle den första personen behöva ta ut 25 dagar för att få fem veckors semester medan den andra personen enbart skulle behöva ta ut 15 dagar.

Det finns ett uppdämt behov av kunskap när det gäller de här frågorna, speciellt inom branscher som städ och handel med många anställda som arbetar deltid. Vi anordnar regelbundet seminarier i flera ämnen som är angelägna för din bransch så håll utkik på våra webbsidor och i våra sociala media-kanaler.

Har du frågor innan dess, kontakta Annelie Rehn, ansvarig för branschträffarna: annelie.rehn@hogia.se, telefon +46 (0) 303-72 60 97.

• personal och lön