Hogia kopplar ihop Peab och Bellmans

I Bellmans pilotprojekt med Peab kring standarden för anläggningstransporter och maskintjänster ska ett dussintal av Bellmans lastbilar använda Hogias molnbaserade transportlösning. Det gör hela informationsflödet elektronisk och innebär att pappershanteringen försvinner för chaufförer och kunder. Samtidigt blir informationen tillgänglig direkt för alla i kedjan.

– NeC-standarden innebär starten för den breda digitala utvecklingen inom transportbranschen. Vi är mycket stolta över att Bellmans väljer Hogias molnlösning och ser det som ett kvitto på att vi är en samarbetspartner att räkna med, säger Martin Hogmalm, affärsområdeschef för Hogia Logistics.

– Hogias IT-lösning gör hela flödet digitalt, såsom orderhantering, fakturering och uppföljning. När vi slipper hantera papper sparar vi mycket tid, alla får tillgång till samma information samtidigt och risken för att något blir fel i kedjan minskar. Jag tror att det kommer bli jättebra, säger Patrik Sandahl, IT-chef på Bellmans.

NeC-standarden för anläggningstransporter, maskintjänster samt leverantörer av åkeritjänster och material är framtagen av en arbetsgrupp inom Bygg- och fastighetsbranschens elektroniska affärsstandard (BEAst). Syftet med NeC är att ha en gemensam grund för elektroniska flöden mellan köpare och säljare av tjänster.

För mer information, kontakta:
Martin Hogmalm, affärsområdeschef, Hogia Logistics
tel: 0303-666 59, e-post: martin.hogmalm@hogia.se

• transport

600 skandinaviska transportföretag använder Hogia Transport Management Systems programvaror för den dagliga planeringen av hur sammanlagt 25 000 lastbilar används. Bolaget är en del av Hogia-gruppen, med 27 bolag i Norden och Storbritannien. Mer information om Hogias IT-lösningar för transportbranschen finns på www.hogia.se/tms