Hogia - Microsofts första kund i Europa ligger fortsatt i framkant

IT-företaget Hogia grundades 1980 och blev Microsofts första samarbetspartner i Europa. 35 år senare har företaget nära 600 anställda och omsätter 500 miljoner kronor. Nu satsar Hogia en halv miljard på att utveckla tekniken för sin molnplattform och samarbetet med Microsoft fördjupas återigen, främst i frågor som berör lagring och säkerhet. Hogia är en av Microsofts äldsta kunder men fortsatt en av de mest innovativa.

– Att Hogia nu firar 35-årsjubileum är imponerande i en värld som förändras snabbt och ett gott betyg till ledningen. Hogia var kunder till Microsoft redan innan vi hade ett kontor i Sverige. Att de var en av de första kunderna är roligt men ännu roligare är att vi än idag är med Hogia och bidrar till deras utveckling, säger Jonas Persson, vd på Microsoft Sverige.

– Samarbetet med Microsoft har gjort att vi genom åren alltid har kunnat säkerställa en hög kvalitet i vårt produktutbud trots den snabba teknikutvecklingen, säger Bert-Inge Hogsved, grundare och vd för Hogia.

Hogia har ett brett produktutbud inom ekonomi, personaladministration och transport. Överlag efterfrågar kunder mer och mer molnbaserade tjänster, där ansvaret för lagring, programuppdateringar och underhåll flyttas till leverantören. Mobilitet och tillgänglighet blir allt viktigare.

– För oss som leverantör innebär det stora teknikfördelar. Vi har en central drift och utvecklingsmiljö för alla våra produkter, vilket ger ökad effektivitet och säkerhet, säger Markus Hogsved, verksamhetsansvarig för Hogia Infrastructure Products.

Hogias teknikutveckling har alltid baserats på standardiserade system med öppna gränssnitt som möjliggör integrering med andra system. Därför är den nya molnplattformen uppbyggd av standardkomponenter som kan kombineras efter olika behov.

– Eftersom vi har en enorm bredd i vår verksamhet och finns närvarande i många olika branscher kan vi nu mycket enklare än tidigare ta fram branschspecifika lösningar. Det är för oss en viktig konkurrensfördel, säger Markus Hogsved.

Hur ser framtiden ut? Kommer alla program att kunna flyttas till molnet?

– Vi kommer under lång tid framöver att fortsätta utveckla våra kärnprodukter, men i allt större utsträckning kommer ny funktionalitet att läggas i kompletterande molntjänster. Det ger oss möjlighet att på ett mycket bättre sätt erbjuda stöd för mobilitet, plattformsoberoende, säkerhet och hög tillgänglighet till våra kunder, menar Markus Hogsved.

• hogia-gruppen

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 560 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.