Hogia och Universeum satsar på framtidens IT

Programmerare är redan i dag ett bristyrke. Branschorganisationen IT- och Telekomföretagen förutspår att IT-systemutvecklingen helt kommer att flytta utomlands om inte trenden vänder inom en snar framtid.

- Hogia är ett av de största IT-företagen i Västsverige och har dessutom egen programmering. Precis som Universeum, väver Hogia in hållbarhetsfrågor i sin affärsmodell. Därför var det självklart att vi ville samarbeta med Hogia, säger Bertil Blomsterberg, affärsutvecklare på Universeum.

– Vi har precis inlett vår största satsning någonsin inom Hogia och behöver anställa 150 nya medarbetare fram till 2020. Det är och kommer alltid att vara avgörande för vår utveckling att det finns kompetenta medarbetare som vill arbeta med programmering. När Universeum initierar denna viktiga satsning, vill vi givetvis ställa upp och bidra med vår kunskap och erfarenhet, säger Thor Johnsson, affärsutvecklare på Hogia. Vi ser det som en god investering för framtiden!

- Under högstadiet gör många unga viktiga val för sin framtid. Här gäller det för oss att visa dem vilka möjligheter som finns och intressera ungdomarna för IT. Universeum har som uppdrag att inspirera unga inom naturvetenskap, teknik och matematik. Den här satsningen på IT tillsammans med Hogia ligger helt i linje med det. IT är ju teknik och matematik! avslutar Bertil Blomsterberg.

Hogia kommer tillsammans med andra företag och myndigheter att samarbeta kring inspirationsdagar och workshops. Ungdomar i högstadieåldern är särskilt tacksamma att fånga upp.

Hogia kommer också att bidra med sin kompetens inom IT-system för transport- och kollektivtrafikbranschen i Universeums pågående satsning på framtidens hållbara transporter.

För mer information kontakta:
Thor Johnsson, Affärsutvecklare, Hogia AB
tel: 070-603 19 72, e-post: thor.johnsson@hogia.se

• hållbar it

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 550 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.