Norsk affär inom miljötransport till Hogia

Retura Sör-Tröndelag levererar miljötransporter och samlar in och återvinner alla typer av avfall från näringslivet. Företaget har nu investerat i Unicon, ett logistiksystem från Hogia, som ska förenkla och effektivisera transporten och administrationen av miljöbehållare och containrar.

Retura Sör-Tröndelag är en av de största leverantörerna av avfallshantering till näringslivet i regionen Midt-Norge och kunderna är alltifrån rikstäckande kedjor till lokala företag. Företaget åtar sig att återvinna så mycket som möjligt av kundernas avfall på ett kostnadseffektivt sätt som inte belastar miljön.

– En stor del av vår dagliga verksamhet består av att hantera uthyrningen och transporten av miljöbehållare och containrar och det är här Hogias logistiksystem kommer in i bilden. Med hjälp av det kan vi bättre planera transporterna, effektivisera administrationen och få en överblick i realtid över var varje container befinner sig, om den är tillgänglig och när den ska hämtas, menar Arne Kristian Mo från Retura Sör-Tröndelag.

I Unicon hanteras bokning, ruttplanering, containerlogistik, beräkning av hyror, fakturering samt miljörapporter och förenklar och effektiviserar hela processen från inkommen order till slutfört uppdrag. Informationen från systemet finns tillgängligt via en webbaserad portal och via en applikation som till exempel förarna kan använda sig av.

– Unicon automatiserar många av de moment som idag görs manuellt hos många företag. Det frigör både tid och resurser som kan läggas på kundens kärnverksamhet istället för på administration, menar Ulf Hille-Dahl, bolagschef på Hogia Unitech Systems, Hogia-gruppens norska transportverksamhet.

Mer information:

Hogia Unitech Systems AS etablerades 1988 och har sedan starten fokuserat på utvecklingen av programlösningar för transport- och avfallshantering. Idag har företaget 300 kunder och har kontor i Tromsö, Trondheim och Oslo. Hogia Unitech har en marknadsandel på över 70 procent inom segmentet transport- och avfallshantering. Läs mer på www.unitechsys.no.

Hogia har mer än 25 års erfarenhet av att utveckla och leverera programvaror och IT-lösningar inom transportsektorn och kan som enda systemleverantör i Europa erbjuda helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik. Läs mer på www.hogia.com.