Pristagaren av Bert-Inge Hogsveds pris 2015

Torsdagen den 12 februari delades Bert-Inge Hogsvedspriset ut för femte året i rad. Priset skall gå till en teknolog eller en grupp av teknologer från Teknisk fysik, Teknisk Matematik eller Kemiteknik med Fysik på Chalmers och avse bästa entreprenörskap. Prissumman uppgår till 10 000 kronor. I år gick priset till Niklas Andersson, grundare av företaget Keycrunch.

Motiveringen till priset lyder:

”Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap 2015 tilldelas Niklas Andersson för att tillsammans med sina medarbetare ha startat Keycrunch, ett företag som utvecklar en unik mjukvaruprodukt som underlättar för e-handlare i deras internetannonsering. Företaget har genom hans tekniska kompetens och förmåga att knyta till sig nyckelkompetenser och entusiasmera och uppmuntra dessa till att alltid göra sitt bästa, vuxit snabbt. Det har varit så framgångsrikt att det nu har köpts upp av ett externt företag i branschen.”

- Jag har instiftat detta pris för att uppmuntra och uppmärksamma unga, drivande entreprenörssjälar och i Niklas Andersson ser jag en sådan. Han lyckas förena sitt teknikintresse med modet att bryta ny mark, i kombination med en entusiasm och ett gott ledarskap. Det är värt att uppmuntras, säger Bert-Inge Hogsved, VD och grundare av Hogia och själv teknisk fysiker från Chalmers.

Redan som 16-åring startade Niklas Andersson sitt första företag. Behov av hemsidor fanns och Niklas var inte sen att anta utmaningen och finna lösningar. Under gymnasie-tiden utvecklades såväl hans entreprenörsådra som hans företag. Efter studentexamen kunde han driva sin verksamhet vidare inom ramen för en webbyrå i Halmstad, men gick sedan vidare och påbörjade sina studier av teknisk fysik på Chalmers. Som mycket engagerad ordförande i CETAC, hjälpte han många studiekamrater till praktikplatser i USA, s.k. internships. Något han själv provade på efter sin kandidatexamen. Under tiden i USA väcktes idén att starta ett nytt företag, nu tillsammans med de två kamraterna Ismail Pelaseyed och Alan Zabihi, även de från Chalmers. Idén gick kortfattat ut på att utveckla en mjukvaruprodukt som underlättar för e-handlare i deras internetannonsering.

Företaget och idén skulle förverkligas i Sverige och många kvällar och nätter senare såg Keycrunch dagens ljus. Bolaget utvecklades och växte snabbt och blev så framgångsrikt att det nu har köpts upp av en svensk e-handelsplattformsleverantör. Niklas Andersson verkar ha gott om nya idéer och världen kommer säkert att få höra mer om honom i framtiden.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 550 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

• entreprenörskap