Passalens seglarskola för funktionshindrade barn har lockat ännu fler barn!

Sommaren 2009 sponsrade Honda den ideella föreningen Passalen med utombordsmotorn BF40 till den gummibåt som var följebåt till barnen när de var ute och seglade under Marstrand Cup. Passalen hade då i samarbete med GKSS (Göteborgs Kungl. Segel Sällskap) nyligen startat en verksamhet som gjorde det möjligt för barn med funktionsnedsättning att delta i seglingsidrotten. Anledningen var att i dag är många barn med funktionsnedsättning uteslutna från idrottsaktiviteter.

Idag har aktiviteten växt, det har tillkommit fler barn och sponsorer. 2010 fick GKSS i samarbete med Passalen anslag från Allmänna arvsfonden vilket bland annat lett till att föreningen kunnat bygga om klubbhuset i Långedrag (Göteborgs skärgård) och bidragit till att dra igång seglarskolan i större skala. Idag seglar 20 barn, både med och utan funktionshinder en gång i veckan – året om! Passalens vision är att skapa aktiviteter som ger möten mellan barn med funktionshinder och barn utan funktionshinder. Ia Kjellsdotter, som är en av två heltidsanställda (tack vare anslaget från Allmänna arvsfonden) säger: ”Vår vision är att vi på sikt inte ska behövas. Vi vill att denna typ av aktivitet ska tas över av föreningslivet.”

Passalen är en ideell förening som arbetar för en fritid för alla. Föreningen styrs av barn och ungdomar med egen funktionsnedsättning och har som målsättning att verka för delaktighet och fritid för alla.

www.honda.se

www.passalen.se