Honda slår produktionsrekord - 100 miljoner enheter!

Hondas produktion av Power Equipment-produkter världen över nådde milstolpen 100 miljoner* enheter under 2011. Sortimentet består bland annat av motorer, jordfräsar, elverk, utombordare, pumpar, gräsklippare, trimmers och snöslungor. Hondas Power Equipment-produkter spelar en viktig roll i människors liv världen över genom att underlätta i olika situationer; både arbete och fritid.

Affärsområdet Honda Power Equipment sträcker sig tillbaka till 1953 och bygger på Hondas ursprungliga anda att använda teknik för att hjälpa människor. Den första produkten var en motor för jordbruksmaskiner som Honda lanserade för att minska de manuella arbetsmomenten för lantbrukarna.

Energisnåla produkter
Allt sedan dess har Honda använt sin kärnkompetens dvs motorer till att bredda sitt sortiment inom Power Equipment. I sin strävan att förverkliga ett samhälle med låga koldioxidutsläpp har Honda speciellt på senare tid varit proaktiva när det gäller produktutveckling inom områdena energibesparing och energiproduktion. T ex har Honda tillverkat en kombinerad generator och värmepanna vid namn ecoPOWER, som drivs

med naturgas, avsett att användas av hushåll. Honda har även tillverkat ett solenergisystem som använder sig av CIGS-tunnfilmssolceller**.

Honda kommer att fortsätta sitt arbete för att erbjuda ett brett utbud inom miljövänliga, säkra och praktiska produkter för att uppfylla kraven från allt mer medvetna kunder världen över.

Tillverkning över hela världen
I Japan tillverkas Power Equipment produkter i Hamamatsu-fabriken. Utanför Japan startade Honda produktion av gräsklippare 1984 i USA. 1986 öppnandes Honda France Industries med tillverkning av gräsklippare, trimmer, röjsågar och elverk för Europamarknaden. I dag tillverkas mer än 1 700 enheter per dag vid fabriken och 2008 firade man 3 miljoner tillverkade enheter.

I dag tillverkas Power Equipment produkter vid elva produktionsanläggningar i nio länder. Produkterna används regelbundet av människor i mer än 150 länder, vilket gör affärsområdet Power Equipment till en av hörnstenarna i Hondas verksamhet, jämte MC och Bil.

*Hondas egna data. Solcellsprodukter ingår inte i de 100 miljoner enheter som fastställts utifrån antalet tillverkade motorer.

**Genom att använda kiselfri tunnfilm tillverkad av en förening bestående av koppar, indium, gallium och selenium (CIGS), minskar Hondas solceller miljöpåverkan markant till följd av den sänkta energiförbrukningen under tillverkningsprocessen.

www.honda.se

• produktionsrekord