Fyra nya produkter från Honeywell Safety Products vinner prestigefyllt iF Design Award för innovation och användarvänlig design

Bland över 5 500 deltagare från 59 länder valdes portabla och fasta gasvarnare samt en andningsmask ut av oberoende experter.

POOLE, Förenade kungariket, 16 juni 2017 –Honeywell (NYSE:HON) tillkännagav idag att fyra säkerhetsprodukter har vunnit iF Design Awards 2017 med motivationen enastående innovation och användarvänlig design.

En oberoende jury på 58 designexperter valde den portabla gasvarnaren BW Clip4 från Honeywell Industrial Safety, de fasta gasvarnarna Sensepoint XCL och XRL samt Honeywell Mad Air andningsskydd till vinnare av produktdesignpriset 2017 som en del av tävlingen iF International Forum (iF) Design.

Bland över 5 500 deltagare från 59 länder vann Honeywell-produkterna tack vare sin innovation, användbarhet, ergonomiska design och designkvalitet, samtidigt som de är estetiskt tilltalande.

”Att utveckla nya produkter har länge varit Honeywells styrka, men dessa prestigefyllda priser visar även att vår produktdesign håller världsklass”, sade John Montigny, VD på Honeywell Industrial Safety – en global ledare inom säkerhetsteknik och personlig skyddsutrustning. ”Dessa produkter hjälper till att påvisa faktiska säkerhetsrisker som våra kunder står inför, oavsett om det är i en kommersiell, industriell eller konsumentinriktad miljö.”

iF Design Award är en av de mest prestigefyllda och största designtävlingarna i världen. Tävlingen har hållits sedan 1953 och attraherar tusentals deltagare varje år, bland vilka man väljer ut världens bästa produkter med enastående design.

”Styrkan hos dessa produkter är att de alla designats med en tydlig

förståelse för de utmaningar som användarna står inför,” sade Rob Strong, designchef för Honeywell Safety and Productivity Solutions (SPS). ”Vårt engagemang i designprinciperna bakom Honeywells användarupplevelse, vilken sätter kundens problem i fokus under designprocessen, hjälper oss att leverera nya produkter som visar på innovation, snygg design och användarvänlighet.”

De prisbelönta produkterna från Honeywell Industrial Safety är:

BW Clip4 – en portabel multigasvarnare för arbetare i extrema miljöer; utformad att kräva lite underhåll och fungera kontinuerligt i upp till två år. Kommer med ett förenklat användargränssnitt.

Sensepoint XCL – tillgänglig i april. En smart gasvarnare som övervakar farliga gaser; utformad för många olika typer av kommersiella anläggningar. Den kan ställas in, underhållas och hanteras med en smartphone och tillhörande app.

Sensepoint XRL – tillgänglig i maj. Erbjuder samma funktionalitet och användarvänlighet som XCL men har en grövre design för användning i industriella anläggningar.

Mad Air Respirator tillgänglig i juni i Kina. Detta smarta elektroniska andningsskydd har en sensor och en aktiv lufttillförselfläkt för att justera luftvolymen efter användarens andningsmönster.

Honeywell Industrial Safety, en del av gruppen Safety and Productivity Solutions, är industriledande inom säkerhet och personlig skyddsutrustning och hjälper företag att hantera säkerheten på arbetsplatsen. Det breda produktsortimentet omfattar personlig skyddsutrustning för arbetarens ögon, öron, huvud och händer, samt andningsskydd, skyddsutrustning för brandmän, gasvarnare och fallskyddslösningar.

• Industri, tillverkning

• if design awards

Honeywell (www.honeywell.com) är ett Fortune 100-listat mjukvaruorienterat företag som levererar industrispecifika lösningar världen över. Bland dessa lösningar finns flyg-, rymd och fordonsprodukter och -tjänster, styrteknik för byggnader, hushåll och industri, samt prestandamaterial. Med hjälp av våra teknologier kan allt från flygplan, bilar, hushåll och byggnader till fabriker, flödeskedjor och människor hålla sig uppkopplade för en smartare, säkrare och mer hållbar värld. Mer nyheter och information om Honeywell finns på www.honeywell.com/newsroom.

Honeywell Safety and Productivity Solutions (SPS) tillhandahåller produkter, mjukvara och uppkopplade lösningar för ökad produktivitet, säkerhet på arbetsplatsen samt enklare hanteringen av tillgångar hos våra kunder världen över. Vi håller vad vi lovar tack vare industriledande mobila enheter, mjukvara, molntjänster, automatiserade lösningar, ledande sortimentet med personlig skyddsutrustning och gasdetektorer, kundanpassade sensorer, omkopplare och styrningar. Vi tillverkar och säljer även ett stort utbud av skor för arbete, lek och utomhusaktiviteter, inklusive märkesskorna XtraTufTM och Muck BootTM.