Honeywells Vertigo Check & Go-skärskyddshandskar tar styrka och komfort till en ny nivå

Roissy, Frankrike, 16 augusti 2016 – Honeywell tillkännagav i dag en ny serie med extremt starka men samtidigt lätta skärskyddshandskar för arbetare inom bilindustrin, underhåll, logistik, samhällsservice samt pappers- och glasåtervinning. Med de nya Vertigo Check & Go-handskarna kombineras HPPE-fibrer med ett mycket synligt siffersystem för optimal säkerhet, komfort och slitstyrka.

Handskarna är utformade så att skyddsansvariga ska kunna se till att användarna bär rätt skydd för den risknivå för skärskador som de utsätts för. De är förstärkta med Honeywells innovativa Spectra®-fiber, en av världens starkaste och lättaste artificiella fibrer, som används bland annat för tillverkning av världens starkaste fiskelinor och lätta skottsäkra västar.

I serien ingår den nya svarta Spectra® Vertigo-handsken, som specifikt har tagits fram för smutsiga miljöer och för den växande efterfrågan på handskar i mörk fiber med skärskyddsnivå 3 och 5 som uppfyller standarden EN388 för nötning, skärning, slitning och punktering. Vertigo Check & Go-serien med skärskyddshandskar finns även tillgängliga i vit fiber, med polyuretanbeläggning (torr miljö) och nitrilbeläggning (våt och oljig miljö), samt i långa och korta varianter.

”Vårt mål är att tillhandahålla handskar som underlättar för användaren vilket ökar produktiviteten” säger Stephanie Quilliet, produktchef för General Safety på Honeywell Industrial Safety. ”I vår forskning har vi märkt att användare ofta tycker att skärskyddshandskar är för tunga och obekväma att använda. Dessutom är det vanligare att vita handskar som används i smutsiga miljöer oftare slängs när de ser smutsiga ut. Utifrån omfattande erfarenhet av skärskyddshandskar och med det innovativa svarta Spectra®-fibermaterialet kan Honeywell erbjuda industriarbetare det skydd, den komfort och den slitstyrka som behövs för att utföra uppgifter i krävande industrimiljöer.”

Mer information om Honeywell Industrial Safety, våra produkter och tjänster finns på webbplatsen http://www.honeywellsafety.com.

• Industri, tillverkning

• skyddshandskar
  • säkerhet

Honeywell Industrial Safety (HIS) ingår i Honeywell Automation and Control Solutions och hjälper organisationer att hantera säkerheten på arbetsplatser. HIS erbjuder bredast möjliga utbud av arbetarskyddsprodukter – från personlig skyddsutrustning för arbetares ögon, öron och huvud, till fallskyddsselar och andningsskydd, programvara, första-hjälpen-utrustning och övervakningsutrustning för giftiga och brännbara gaser som skyddar arbetares liv överallt där de utsätts för risker, och som samtidigt skyddar företagens verksamhet. Honeywell Industrial Safety tar säkerhet till nästa nivå genom att leda övergången från punktlösningar till anslutna lösningar. Oavsett om det rör sig om bärbar utrustning för gasdetektering, personlig skyddsutrustning, eller bärbara och stationära enheter, hjälper våra produkter våra kunder med förbunden säkerhetsintelligens i realtid för att reagera på säkerhetshot, hantera risker för verksamheten och förbättra produktiviteten. HIS hjälper kunder att fatta bättre beslut genom att förbinda sensorer över kundernas hela verksamhet för att ge en exakt bild av säkerheten i realtid, i alla lägen.

Honeywell (www.honeywell.com)är en ledande diversifierad leverantör inom teknik och tillverkning som ingår i Fortune 100 och som förser kunder över hela jorden med produkter och tjänster för flygbranschen, reglerteknik för byggnader, hem och industrin, turboladdare och material för särskilda krav. Mer nyheter och information om Honeywell finns på www.honeywellnow.com