Ny Honeywell-enhet ansluter äldre modeller av gasdetektorer, vilket underlättar underhåll och minskar stilleståndstid

POOLE, FÖRENADE KUNGARIKET, 23 oktober 2017 – Idag presenterade Honeywell (NYSE:HON) en ny Bluetooth-kompatibel enhet som ger uppkopplingsmöjligheter för stationära gasdetektorer som används inom olje-, gas, petrokemi- och energiindustrin, vilket gör det möjligt för arbetare att använda en smartphone för att utföra kritiskt underhåll och undvika kostsam stilleståndstid i potentiellt explosiva områden.

Honeywells nya OELD (Optima Excel Local Display) kan sättas fast på Searchpoint Optima Plus, en säkerhetsapparat som varit en av de mest populära på borrplattformar i mer än 20 år och används på mer än 250 000 detekteringspunkter inom olje- och gasindustrin. OELD kommer även snart att vara tillgänglig för företagets framgångsrika infraröda linjedetektor, Searchline Excel. Med den anslutna displayen kan arbetare se gasinformation från detektorn på displayskärmen eller trådlöst på upp till 10 meter på en egensäker smartphone. Arbetare kan utföra en stor mängd diagnosarbeten trådlöst, inklusive kalibrering, konfigurering, inställningspunkter för larm, specificerande av målgaser samt kontroll av koncentrationsnivån i gaser och sensorfunktion.

”Honeywell har infört bekant smartphone-teknologi vid kritiska underhållsarbeten för energiindustrin, vilket nu kan utföras lättare, snabbare och mer kostnadseffektivt än någonsin,” säger Carl Ritzberg, marknadsdirektör för stationär gasdetektering vid Honeywell Industrial Safety, en global ledare inom gasdetektering. ”Det bästa av allt är att underhållsarbetet är icke-inkräktande, vilket betyder att maskinister inte behöver ansöka om tillstånd för svetsarbete som tillfälligt stänger ner eller häver klassificeringen för processområdet, och därmed kan undvika kostsam stilleståndstid. Med den trådlösa anslutningen behöver arbetaren inte gå fram och tillbaka till kontrollrummet för att öppna detektorn för att genomföra arbetet eller klättra upp på stegar samt krypa in i ledningar för att komma åt svåråtkomliga installationsplatser.”

Optima Excel Local Display har en LCD-skärm för gasinformation som tydligt visar information om detektorns status i realtid, som ett komplement till Optimas eller Excels vanliga kommunikationsbrygga till kontrollrummet. Utöver detta har displayen starka indikeringslampor med ett bekant "trafikljusmönster” som syns på avstånd: grönt för normalt, gult för feltillstånd och rött för larm.

Den lokala displayen finns tillgänglig med hus av aluminium eller rostfritt stål och har godkänts och klassificerats för ett stort antal riskfyllda miljöer som anläggningar för olja, gas, petrokemikalier, elproduktion, tung industri och litografisk tryckning.

Honeywell Industrial Safety, del av Honeywells grupp Safety and Productivity Solutions, är en global ledare inom gasdetektering, med industrins bredaste sortiment av portabla, stationära, singel- och multigasdetektorer. Honeywell Industrial Safety är också en global ledare inom personlig skyddsutrustning (PPE), utryckningsutrustning för hela kroppen och självförsörjande andningsapparater för första hjälpen. Honeywells programvarulösningar kopplar samman arbetstagare och arbetsgivare genom att ge datadrivna upplysningar i realtid för att höja arbetsplatssäkerheten, produktiviteten, effektiviteten och prestationen.

Mer information om Honeywell Industrial Safety, våra produkter och tjänster finns på webbplatsen http://www.honeywellanalytics.com.Honeywell Safety and Productivity Solutions (SPS) provides products, software and connected solutions that improve productivity, workplace safety and asset performance for our customers across the globe. We deliver on this promise through industry-leading mobile devices, software, cloud technology and automation solutions, the broadest range of personal protective equipment and gas detection technology, and custom-engineered sensors, switches and controls. We also manufacture and sell a broad portfolio of footwear for work, play and outdoor activities, including XtraTufTM and Muck BootTM brand footwear.

• Kemikalieindustri

• arbetssäkerhet
  • gasdetektor

Honeywell (www.honeywell.com) är ett Fortune 100-listat mjukvaruorienterat företag som levererar industrispecifika lösningar världen över. Bland dessa lösningar finns flyg-, rymd och fordonsprodukter och -tjänster, styrteknik för byggnader, hushåll och industri, samt prestandamaterial. Med hjälp av våra teknologier kan allt från flygplan, bilar, hushåll och byggnader till fabriker, flödeskedjor och människor hålla sig uppkopplade för en smartare, säkrare och mer hållbar värld. Mer nyheter och information om Honeywell finns på www.honeywell.com/newsroom.

Honeywell Safety and Productivity Solutions (SPS) tillhandahåller produkter, mjukvara och uppkopplade lösningar för ökad produktivitet, säkerhet på arbetsplatsen samt enklare hanteringen av tillgångar hos våra kunder världen över. Vi håller vad vi lovar tack vare industriledande mobila enheter, mjukvara, molntjänster, automatiserade lösningar, ledande sortimentet med personlig skyddsutrustning och gasdetektorer, kundanpassade sensorer, omkopplare och styrningar. Vi tillverkar och säljer även ett stort utbud av skor för arbete, lek och utomhusaktiviteter, inklusive märkesskorna XtraTufTM och Muck BootTM.