Nytt headset från Honeywell integrerar Bluetooth för uppkoppling och hörselskydd i ett

Den trådlösa Bluetooth-tekniken gör att användaren kan ta emot samtal och kommunicera med andra kollegor genom det skyddande hands-free headsetet. Tekniken dämpar buller till säkra nivåer utan att påverka telefonsamtalens kvalitet.

ROISSY, FRANKRIKE, 25. September 2017 – Honeywell (NYSE: HON) presenterade idag ett nytt skyddande headset utformat för att användaren ska hålla sig uppkopplad på bullriga arbetsplatser samtidigt som hörseln skyddas.

Det nya hörselskyddet Honeywell Howard Leight™ Sync® Wireless integrerar trådlös Bluetooth-teknik som gör att användaren kan prata i telefon, kommunicera med medarbetare, ta emot anvisningar och utföra uppgifter i bullriga miljöer och på arbetsplatser med med skadligt höga ljudnivåer, utan att hörselskyddet riskeras.

”Nedsatt hörsel orsakad av buller är en stor säkerhetsrisk i industriella och kommersiella miljöer, så det är viktigt att de anställda alltid bär hörselskydd”, säger Lisa Steckert, produktchef för hörselskydd hos Honeywell Industrial Safety – en global ledare inom personlig skyddsutrustning och gasdetektorer. ”Med Sync Wireless kan användare som använder smartphones i arbetet eller behöver kommunicera med sina kollegor i bullriga miljöer vara uppkopplade och produktiva utan att riskera säkerheten.”

Headsetet ansluter trådlöst via Bluetooth till de flesta smartphones och har en bommikrofon som gör att användaren kan ta emot samtal och bibehålla tydlig kommunikation medan telefonen ligger kvar säkert i fickan. Med det trådlösa formatet behövs inga sladdar eller kablar som kan utgöra risk för att användaren snubblar, halkar eller skadar sig på annat sätt.

”Att ta av sig headsetet för att ta emot ett samtal utgör en säkerhetsrisk”, säger Steckert. ”Honeywell använder ständigt nya tekniker för att hålla anställda och deras arbetsplatser uppkopplade och säkra.”

Det nya headsetets funktioner inkluderar:

• Bluetooth 4.1 med förbättrad uppkoppling samt pålitlig dataöverföring och användning med smartphones med 4G,
  • Ergonomisk design för enkel användning, med volymknappar och lampor i olika färger för att indikera olika inställningar.
  • Justerbar bommikrofon som ger tydlig kommunikation i bullriga miljöer.
  • Teknik för volymhantering som begränsar den utgående volymen från musikenheter till 82 dB; Air Flow Control-teknik som ger optimal dämping till SNR 32 över hela frekvensbandet.
  • Hjässbygel i stål och vadderade tätningsringar för att hörselkåpan ska sitta bekvämt under längre tids användning.
  • Uppladdningsbart batteri med över 16 timmars batteritid.

För mer information om hörselskyddet Sync Wireless, besök Honeywell Safety.

Honeywell Industrial Safety, en del av Safety and Productivity Solutions, är industriledande inom säkerhet och personlig skyddsutrustning och hjälper företag att förbättra säkerheten på arbetsplatsen. Det breda produktsortimentet omfattar personlig skyddsutrustning för ögon, öron, huvud och händer, samt andningsskydd, skyddsutrusning för brandkår, gasdetektorer och fallskyddslösningar.

• Arbetsmiljö

• hörselskydd

Honeywell (www.honeywell.com) är ett Fortune 100-listat mjukvaruorienterat företag som levererar industrispecifika lösningar världen över. Bland dessa lösningar finns flyg-, rymd och fordonsprodukter och -tjänster, styrteknik för byggnader, hushåll och industri, samt prestandamaterial. Med hjälp av våra teknologier kan allt från flygplan, bilar, hushåll och byggnader till fabriker, flödeskedjor och människor hålla sig uppkopplade för en smartare, säkrare och mer hållbar värld. Mer nyheter och information om Honeywell finns på www.honeywell.com/newsroom.

Honeywell Safety and Productivity Solutions (SPS) tillhandahåller produkter, mjukvara och uppkopplade lösningar för ökad produktivitet, säkerhet på arbetsplatsen samt enklare hanteringen av tillgångar hos våra kunder världen över. Vi håller vad vi lovar tack vare industriledande mobila enheter, mjukvara, molntjänster, automatiserade lösningar, ledande sortimentet med personlig skyddsutrustning och gasdetektorer, kundanpassade sensorer, omkopplare och styrningar. Vi tillverkar och säljer även ett stort utbud av skor för arbete, lek och utomhusaktiviteter, inklusive märkesskorna XtraTufTM och Muck BootTM.