​3 av 10 köper ny inredning varje månad – Här är trenderna hemmafixarna älskar

En stor del av hemmafixarna lägger inte bara tid på bygg- och renoveringsprojekt utan förnyar även hemmet med nya inredningsdetaljer – och det oftare än man kanske tror. I en undersökning från bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach visar det sig att 36 procent köper inredningsprodukter varje säsong och 30 procent shoppar nya inventarier så ofta som varje månad. Dessutom reder enkäten ut vilken typ av inredning som egentligen är populärast just nu.

Att förnya hemmet har visat sig vara en viktig faktor för att trivas med sitt boende. Bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach har tidigare berättat att inredningen är en av de viktigaste faktorerna till att man trivs i sitt hem. Detta framför orsaker som grannar, storlek och hur lättskött det är. Nu har företaget även svaret på hur ofta vi köper nya inredningsprodukter. När 1304 personer svarade på Hornbachs undersökning kom det fram att 30 procent köper nya inredningsprylar varje månad – några av dem så ofta som varje vecka. 36 procent svarar att de köper nya sådana produkter varje säsong, 22 att det händer varje år och 11 procent menar att det sker mer sällan än en gång om året.

För att få till den rätta hemkänslan är vissa saker viktigare än andra. Bland dem som deltagit i undersökningen tycker en majoritet på 43 procent att den viktigaste inredningsdetaljen i hemmet är ljus och lampor i olika former. En annan väsentlig del av hemmet är soffgruppen vilket 16 procent föredrar, medan 7 procent väljer tavlor, 6 procent gillar matsalsmöbler bäst och 5 procent svarar att det är gardinerna som gör det.

I undersökningen går även att se vilken den största inredningstrenden är den här hösten. 27 procent svarar att de föredrar varm och mysig inredning medan 25 väljer ord som harmoniskt och naturligt. 22 procent svarar att de gillar när gammalt möter nytt bäst och 19 procent föredrar modernt och elegant, för att nämna några.

– Byggmarknadskunderna kommer hit för att få hela kitet – dels material och rådgivning om större eller mindre renoveringsprojekt, och dels för att hitta nya, fina saker att fylla hemmet med, säger Andreas Larsson, marknadschef på Hornbach. Exempelvis naturtrenden står sig stark även den här säsongen och vi ser att den kommer att avspegla sig i det stundande pyntandet med advents- och julsaker.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under september 2017. Totalt deltog 1304 personer i undersökningen. För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: viktoria.sundin@inmema.com Se diagram och mer information i bifogat dokument.

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 156 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar alltid samma låga pris på webben som i varuhusen och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.
hornbach.se

hornbach.se