​8 av 10 renoverar sitt hem varje år eller oftare – Tapetsering och målning populäraste projekten i höst

Höstens och vinterns olika projekt är i full gång och bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach har låtit undersöka hemmafixarnas planer under hösten. Av 746 svar är det 78 procent som kommer att utföra någon form av bygg-, renoverings- eller trädgårdsprojekt själva under hösten, visar undersökningen.

När temperaturen sjunker blir inomhusprojekt naturligt nog populärare än att arbeta utomhus och 60 procent svarar att de kommer att ägna sig åt tapetsering och målning. Det näst vanligaste projektet är byte eller uppfräschning av golv (29 procent) och därefter byte eller uppfräschning av fönster/dörrar (22 procent).

Nästan varannan person, 44 procent av de tillfrågade, svarar att de gör någon mindre eller större renovering i sitt hem varje år. 22 procent säger att de gör det varje säsong, medan 11 procent gör någon mindre eller större förändring så ofta som varje månad. Det betyder alltså att 77 procent av de tillfrågade ägnar sig åt hemmafix minst en gång om året eller oftare. När Hornbach frågade vilket rum hemmafixarna renoverade senast så svarade 25 procent sovrummet. Enligt 19 procent var vardagsrummet det senaste renoverade rummet och 16 procent svarade köket.

Köket är det rum som närmast behöver sig en uppfräschning. På frågan vilket rum hemmafixarna skulle vilja renovera härnäst svarade 26 procent just köket medan 21 procent var sugna på att ta sig an badrummet och 19 procent funderade på sovrummet.

– Det är väldigt tydligt att många av våra kunder lägger ned mycket tid och pengar på sina projekt, säger Andreas Larsson, marknadschef på Hornbach. En majoritet använder hälften av sin lediga tid, eller mer, för att få klart sina projekt i hemmet. Enligt vår undersökning räknar 23 procent av de tillfrågade med att lägga mellan 5 000 och 10 000 kronor på de planerade projekten medan 53 procent säger att de kommer att spendera mer än 10 000 kronor den här hösten. Det är med andra ord full aktivitet för många av hemmafixarna och då är det viktigt att de får bästa möjliga rådgivning till sina projekt eftersom de lägger ned så mycket tid och pengar.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät under oktober 2016. Totalt deltog 746 personer i undersökningen.För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: viktoria.sundin@inmema.com

• 2016
  • höst
  • renovering
  • projekt
  • tapetsering
  • målning
  • tapetsera
  • måla

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 154 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.