9 av 10 använder sommaren till hemmafix − Populäraste projekten: bygga uteplats, måla huset och tapetsera

När bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach lät undersöka svenskens sommarplaner, var svaret solklart. 87,2 procent ska bygga eller renovera i sommar. Det vanligaste gör-det-själv-projektet är att bygga uteplats, vilket nästan var femte hemmafixare planerar. Och att många prioriterar hemmet framför mycket annat, står utan tvivel. Varannan tillfrågad uppger att de i sommar helt skippar semesterresan, eller gör en billigare variant, för att istället lägga pengarna på sitt bygg- eller renoveringsprojekt.

Den som funderar på att fixa till en uteplats i sommar är sannerligen inte ensam. 18,7 procent av de tillfrågade i Hornbachs undersökning uppgav att de ska ägna sommaren åt just detta. Därefter var det jämnt mellan andra- och tredjeplatsen på sommarens to-do-lista. 15,1 procent av hemmafixarna uppger att de ska måla husfasaden, medan 15 procent tänker ta sig an tapetsering och målning inomhus.

Vanligast är att lägga mellan 5 000 kr - 20 000 kr på sitt byggande eller renoverande, vilket 4 av 10 gör. Och för många påverkar sommarprojektet också i högsta grad semestern. 47,2 procent uppger att de i år helt slopar semestertrippen, eller gör en budgetresa, på grund av kostnaden för projektet.

Största anledningen till att utföra bygg- eller renoveringsprojektet på egen hand är att det blir billigare än att anlita hantverkare, något som 38,6 procent svarar. Men nästan lika många, 37,7 procent, svarar att de gör det själva, helt enkelt för att det är roligt. 5 procent av de tillfrågade i undersökningen har tagit in hantverkare som gör jobbet åt dem. Bland dessa uppger dock 40,7 procent att de skulle gjort projektet själva om inte ROT-avdraget funnits.

Tydligt är också att byggprojekt kan vara påfrestande för förhållandet. Av de som har en partner, räknar var tredje person - 29,4 procent - med att ryka ihop med sin andre hälft någon gång under projektets gång. Hurvida en eventuell osämja kan hänga ihop med det faktum att 36,3 i undersökningen erkänner att de tidigare påbörjat bygg- eller renoveringsprojekt som de aldrig orkat färdigställa, är oklart.

− Nästan 38 procent av undersökningsdeltagarna säger att de gör projektet själva för att de tycker det är kul. Det glädjer mitt hemmarfixar-hjärta! Att bygga och renovera är ett av svenskens största sommarnöjen, och intresset bara växer för varje år som går. Undersökningen visar också att varannan gör-det-självare hämtar sin främsta inspiration från inredningstidningar samt bygg- och inredningsprogram på tv. Något som dock förvånar mig är att bara 4,5 procent uppger bygg- och inredningsbloggar som främsta inspirationskälla, säger Weronica Lundgren, marknadschef på Hornbach, och flitig läsare av inredningsbloggar.

Populäraste sommarprojekten 2012

Bygga terrass/uteplats        18,7 %

Måla husfasaden                15,1 %

Tapetsera/måla inomhus     15 %

Anlägga/fixa till gräsmattan     12,7 %

Renovera badrummet             7,5 %

Isolera                                   5 %

Lägga om taket                    3,8 %

Anlägga pool                2 %

Annat                                  20,2 %

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under maj månad 2012. Totalt deltog 542 personer i undersökningen.

För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: josephine.uppman@inmema.com

Weronica Lundgren, marknadschef
Hornbach Byggmarknad AB
E-post: weronica.lundgren@hornbach.com

• Malmö

Hornbach är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Såväl hemmabyggare som proffs förses med byggmaterial vid något av de 134 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. Hornbach garanterar ett alltid lågt pris och är prisledande i branschen. I Sverige finns Hornbach i Göteborg, Malmö och Stockholm. Det fjärde varuhuset öppnas i Sundbyberg 2012.

Kontakta gärna HORNBACH för mer information:

Weronica Lundgren

Marknadschef