Arbetstagarjul i år igen – då passar sex av tio på att renovera

Julen nalkas och för dem som vill vara lediga lite extra ligger de da dagarna fördelaktigt till även i år. Men lediga dagar behöver inte innebära soffläge. Enligt en färsk undersökning, från bygg- och trädgårdskedjan Hornbach, är ledighet lika med jobb för många hemmafixare och i år planerar  sex av tio att ägna sig åt hemmaprojekt. För mer än varannan brinner det i knutarna. 54 procent har nämligen redan påbörjade projekt, oftast målning och tapetseringsjobb, som ska bockas av innan julhelgen. Julklappsinköp är givetvis ett annat måste, men de som kan tänka sig att anamma ”gör det själv”-trenden på allvar och tillverka egna klappar är helt rätt ute. Enligt undersökningen menar 91 procent att de blir lika glada för en hemmagjord gåva som för en köpt.

Julen närmar sig med stormsteg och ledigheten likaså. I och med att julafton infaller på en onsdag blir det några extra dagar ledigt även i år. Men röda dagar behöver inte betyda lata dagar. 64 procent av hemmafixarna uppger nämligen att de kommer att ägna delar av tiden åt att bygga eller renovera i hemmet. Detta visar en undersökning som bygg- och trädgårdskedjan Hornbach har utfört inför julen 2014. För de flesta, 41 procent, är det målning och tapetsering som står högst upp på listan. Resten kommer bland annat att sysselsätta sig med att renovera köket eller badrummet (22 procent), lägga golv (15 procent) eller att renovera i källaren alternativt i tvättstugan (12 procent). Oavsett vilket verkar projekten inte enbart vara någonting nödvändigt ont. Tvärt om. 87 procent menar att hemmafix kan vara rogivande i sig.

För mer än hälften, 54 procent, är det däremot bråttom. De har nämligen ett pågående bygg- eller renoveringsprojekt som måste bli färdigt innan jul. Även här är det målning och tapetsering som gäller för de flesta (38 procent). Men så här års är det inte bara projekt inomhus som kräver omtanke. Enligt en majoritet av hemmafixarna spelar även utsidan på huset en viktig roll och de allra flesta, 78 procent, svarar att de julpyntar i trädgården och på balkongen. Det är däremot inte lika självklart hur mycket pynt och blinkande lampor som är acceptabelt enligt grannarna. Även om 65 procent menar att det är fritt fram anser resten, det vill säga 35 procent, att det måste finnas någon måtta och att det inte är okej att pynta hur mycket som helst.

– Jag förstår att många passar på att fixa hemma under ledigheten, säger Weronica Lundgren, marknadschef på Hornbach. Personligen ägnar jag mycket ledig tid åt mitt hem och undersökningen visar att jag är långt ifrån ensam. De flesta anser till och med att det är avkopplande att ta sig an ett hemmaprojekt och det kan jag verkligen hålla med om. Så här inför jul tror jag däremot att det finns en hel del undantag. Ute i varuhusen märker vi att många kunder har julen som deadline och många kämpar mot klockan för att hinna färdigt innan nära och kära ska komma på besök. I dessa fall gäller det att lägga på ett kol.

Sedan några år tillbaka har ”gör det själv”-trenden blivit allt mer populär och trenden innefattar såväl större som mindre projekt. De som kan tänka sig att tillverka årets julklappar på egen hand behöver inte vara det minsta oroliga för mottagandet. I undersökningen svara nämligen nio av tio (91 procent) att de blir lika glada för en hemmagjord julklapp som för en köpt.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under november månad 2014. Totalt deltog 818 personer i undersökningen.

För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: elin.ostblom@inmema.com

• jul
  • tapetsera
  • arbetstagarjul
  • ledighet
  • hemmaprojekt
  • hemmafixare
  • ”gör det själv”
  • renovera

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 143 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.