​Därför trivs 95 procent med sitt boende – Området och inredningen viktigast för trivseln

Det sägs att fyra väggar gör inget hem, men nu vet vi vad det är för faktorer som faktiskt ger den bästa hemkänslan. I en undersökning från bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach svarar svenskarna på vad som är viktigast i hemmet och hur mycket inredning, grannarna och området påverkar trivseln.

Renovering och inredning blir allt viktigare i de svenska hemmen och det är fler än någonsin som gör om i bostaden för att få till den perfekta trivseln. I en undersökning från Hornbach svarade hela 93 procent att de skulle genomföra någon form av bygg- eller renoveringsprojekt den här sommaren, vilket går att jämföra med strax under 90 procent om man tittar tillbaka på de senaste tre åren dessförinnan. Att förnya hemmet verkar därför vara något svenskarna gör ofta och gärna för att trivas och i samma undersökning kom det fram vilka de främsta faktorerna är för att människor ska trivas i sina hem.

När 1254 personer svarade på frågan ”vad är viktigast för din trivsel i hemmet?” menade en majoritet på 32 procent att det är området som spelar in mest. 24 procent tyckte istället att inredningen är det mest väsentliga medan 19 procent svarade att det ska vara lättskött. Bland andra viktiga faktorer nämns även utvecklingspotential (11 procent), grannarna (6 procent) och storleken på bostaden (3 procent).

Sammantaget trivs hela 95 procent med sitt boende, men av de fem procent som inte trivs är det storleken, alltså att det är trångbott, som är den viktigaste orsaken (25 procent) tätt följt av inredningen (22 procent) och att det kräver för mycket underhåll (17 procent).

– För oss är det intressant att se att inredningen är bland de absolut viktigaste bitarna när det kommer till att trivas eller inte trivas i sitt hem. Många förnyar gärna sina stugor, lägenheter och hus med nya inredningsdetaljer eller genom att renovera. För andra kan det dock vara lätt att fastna vid en stil av gammal vana och att inte ta tag i projekten som kan öka boendeytan och trivseln, men med rätt hjälp och motivation kan även små förändringar göra en stor skillnad. Hos oss på Hornbach kan alla få tips och inspiration för såväl inredning som renoveringsprojekt, säger Andreas Larsson, marknadschef på Hornbach.

75 procent av de som trivs med sina hem anser att de har tillräckligt stor boendeyta, men det betyder samtidigt att var fjärde person tycker att de bor för litet.

Viktoria Sundin, presskontakt Hornbach
Inmema PR
E-post: viktoria.sundin@inmema.com

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under maj 2017. Totalt deltog 1254 personer i undersökningen. För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: viktoria.sundin@inmema.com