Energieffektivisera i sommar – spara pengar i vinter

Pressmeddelande, 30 juni 2011

Energieffektivisera i sommar – spara pengar i vinter

− Fasadisolering och fönsterbyte minskar energiförbrukningen

Trots att sommarsolen gassar är tankarna hos många hemmafixare fokuserade på den gångna vinterns elräkningar – och det med rätta. För faktum är att just sommaren är bästa tiden att energieffektivisera huset inför vintern, och intresset för energibesparande byggprojekt under semestern är stort. Under juli månad genomför bygg- och trädgårdskedjan Hornbach därför ProjektShowen Spara energi − tilläggsisolera fasaden och byt fönster.

Många svenskar har fortfarande vinterns saftiga elräkningar i färskt minne, och kommer i år att ägna tid av semestern åt projekt som ska förhindra onödigt värmeläckage genom otäta fönster eller en dåligt isolerad fasad. Genom energibesparande åtgärder som fasadisolering och fönsterbyte kan villaägaren minska sina elkostnader betydligt och spara många tusenlappar varje år. Förutom mer pengar i plånboken innebär dessa två effektiviseringsåtgärder även att inomhusklimatet blir behagligare när vintern väl kommer, att miljön skonas och att värdet på fastigheten höjs.

Hornbachs ProjektShow Spara energi − tilläggsisolera fasaden och byt fönster, ger hemmafixaren all kunskap som behövs för att sätta igång denna typ av energibesparingsprojekt. Under hela juli månad har Hornbach en omfattande utställning i varuhusen där kunderna kan bekanta sig med projekten fasadisolering och fönsterbyte, och få mer kunskap om hur de bör utföras. Dessutom demonstrerar Hornbachs erfarna projektrådgivare utförligt hur projekten bör genomföras för bästa resultat.

Vid samtliga livedemonstrationer finns möjlighet att ställa frågor och få rådgivning kring det aktuella projektet. Kunderna kan även under övrig tid besöka sitt Hornbachvaruhus för professionell rådgivning kring alla typer av bygg- och renoveringsprojekt.

Livedemonstrationer i varuhusen

Varje lördag i juli mellan klockan 11-12 demonstrerar Hornbachs projektrådgivare hur hemmafixaren bör gå tillväga för att tilläggsisolera fasaden.

Varje söndag i juli mellan klockan 13-14 visar Hornbachs projektrådgivare hur ett fönsterbyte går till.

I augusti fortsätter Hornbachs fokus på energibesparing. Då med ProjektShowen Spara energi − tilläggsisolera vinden och byt takfönster.

Fasadisolering – ett lönsamt projekt.

Johanna Olander, Projektledare ProjektShow
Hornbach Byggmarknad AB
E-post: johanna.olander@hornbach.com

Josephine Uppman, presskontakt
Inmema PR
E-post: josephine.uppman@inmema.com

Om Hornbachs ProjektShower

Hornbach anordnar varje månad en ny ProjektShow med ett nytt aktuellt tema. På utställningsområdet får kunderna chansen att bekanta sig med projektet och fördjupa sig i ämnet. Dessutom presenterar Hornbach användbara produkter och tillbehör. Som ett komplement till utställningen genomförs livedemonstrationer av Hornbachs kunniga medarbetare.

• arlöv
  • isolera hus
  • utställning

• Malmö

Hornbach är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmabyggare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 131 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. Hornbach garanterar ett alltid lågt pris och är prisledande i branschen. I Sverige finns Hornbach i Göteborg, Malmö och Stockholm. Det fjärde varuhuset öppnas i Sundbyberg 2012.