​Här är de vanligaste renoveringsmisstagen – och så löser du dem

Nytt år, nya renoveringsplaner. Bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach har genomfört en undersökning som visar att 79 procent planerar ett eller flera hemmaprojekt under det nya året. Men det finns en del misstag som även den mest rutinerade hemmafixaren kan stöta på. Här är de projekt som de flesta anser är allra svårast och tipsen för hur man tar sig runt de vanligaste misstagen.

Nu när 2017 är här välkomnar vi ett nytt år med nya möjligheter – och även nya renoveringsplaner för hemmet. Enligt en ny undersökning från bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach planerar en klar majoritet på 79 procent att genomföra något bygg-, renoverings- eller trädgårdsprojekt under 2017.

Det visar sig att det projekt som flest planerar att ta sig an under året är att tapetsera eller måla inomhus (45 procent), men många tänker även måla och/eller byta husfasad (23 procent) samt bygga och/eller måla staket (21 procent). En del av hemmafixarna svarar också att de tänker ge sig på ännu mer utmanande projekt. I undersökningen svarar hemmafixarna även på frågan vilket hemmaprojekt som de tycker är allra svårast och där hamnar renovering av badrum i topp enligt 34 procent. En av tio svarar att de istället anser att lägga om tak är det svåraste projektet medan isolering och dränering hamnar på tredjeplats. Men var lugn, det finns alltid lösningar för att förenkla och förverkliga alla drömmar om hemmaprojekt.

– Det finns mycket hjälp att få när det kommer till de projekt som man tycker är lite kniviga, säger Andreas Larsson, marknadschef på Hornbach. I de fall hemmafixaren är osäker på hur man ska gå tillväga är vår hantverkarservice ett bra alternativ. Där ligger ansvaret för montering och installation på oss och de professionella hantverkare som vi har valt att samarbeta med. Just för badrum och kök, som är några av de mer utmanande projekten att ta sig an själv, har vi även bad- och kökscentrum i flera av våra varuhus. Där hjälper vi kunden med hela projektet från A till Ö, från planering och inspiration till montering, installation och till sist slutbesiktning.

Under arbetets gång med dessa hemmaprojekt har nog de flesta stött på problem en eller annan gång. I undersökningen kan Hornbach se vad en majoritet tycker är det allra vanligaste misstaget att göra med bygg-, trädgårds- eller renoveringsprojekt. 50 procent svarar att det är det faktum att de varit tidsoptimister som ställt till det, medan 13 procent har haft för lite kunskap och 12 procent har räknat fel på kostnaderna för projektet.

­­– Lägg upp en realistisk tidsplan, säger Andreas Larsson. Det är lätt att tro att du ska hinna med så mycket mer på kvällar och helger än vad du faktiskt gör. Låter fem timmar varje kväll realistiskt? Eller är två timmar kanske mer rimligt när du räknat in vardagens andra bestyr? En god idé är att fråga hantverkare och personal i byggvaruhusen hur lång tid de beräknar att varje del i projektet tar. Då kan man utefter dessa riktlinjer göra upp en tidsplan. Och blir det ändå svårt att hålla den, tveka inte att be om hjälp. Med rätt projektrådgivning från kunniga medarbetare i byggvaruhusen kan man klara långt mycket mer än man tror.

7 tips för ett lyckat byggprojekt:

* Kartlägg projektet. Skriv en lista med alla delar av projektet och bestäm sedan vem som ska göra vad och när det ska vara klart.
* Hyr verktyg eller låna av någon bekant. Det kan behövas en hel del olika verktyg när man är i fixartagen, men för att få ner kostnaderna kan det vara en god idé att inte köpa alla. Hornbach har sedan i höstas en service med maskinuthyrning i samtliga varuhus där det finns utrustning att hyra för såväl proffs som nybörjare.
* Blunda inte för problemen. När det dyker upp hinder under projektets gång kan det kännas lockande att undvika dessa och istället fortsätta någon annanstans. Detta är ett vanligt misstag som många gör, men det allra bästa är att ta tag i problemen direkt när man ser dem för att kunna lösa dem i tid.
* Våga fråga. Det finns många experter till hands när det uppstår frågor, inte minst i byggvaruhusen. Använd deras kunnande och våga fortsätta fråga tills du förstår.
* Lägg ut arbete. Vissa saker, som el och VVS, måste man ta hjälp av en hantverkare med, men det kan även vara en god idé att ta hjälp med andra delar av projektet. Risken när man kör fast är annars att envisheten tar över och att det slutar med att en hantverkare ändå måste komma och fixa till det i slutändan.
* Jämför priserna. För att inte hamna helt fel i beräkningen av projektbudgeten, kolla upp och jämför de olika byggvaruhusens priser då det ibland kan skilja mycket i pris beroende på var man väljer att handla.
* Beräkna rätt mängd. På grund av spill, skarvar och liknande bör du alltid räkna med minst 10 procent mer material än du först tänkt. På så sätt minskar risken att materialet tar slut just som du håller på med ett moment som inte går att avbryta. Det finns olika gratisverktyg för beräkningarna tillgängliga på nätet, samt god hjälp att få av personalen på byggvaruhusen.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät utskickad till Hornbachs kunder under november månad 2016. Totalt deltog 1001 personer i undersökningen. Se diagram och mer information i bifogat dokument.

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 154 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.