​Här är sommarens populäraste hemmaprojekt – 9 av 10 använder semestern till bygg och renovering

Lata dagar på stranden och en tupplur i hängmattan är några av de saker som hör sommaren till. Något som också prioriteras på semestern är att lägga tid på bygg-, renoverings- och trädgårdsprojekt vilket så många som 89 procent planerar att göra. Det visar en ny undersökning av hemmafixarnas bygg- och semestervanor från Hornbach. Där går också att se att allra populärast i sommar är utomhusprojekt som att måla och byta husfasad.

Sommarens alla olika projekt är i full gång och i vanlig ordning har bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach låtit undersöka hemmafixarnas planer inför sommaren. Av 1021 svar är det 89 procent som kommer att utföra någon form av bygg-, renoverings- eller trädgårdsprojekt under sin ledighet. Även detta år är det projekt utomhus som lockar främst och enligt hemmafixarna i undersökningen ligger målning och fasadrenovering (31 procent) på första plats. Tätt därefter kommer dock tapetserings- eller målningsprojekt inomhus (28 procent) men sedan är det att olja eller måla trall/farstutrappa som gäller (27) tillsammans med att bygga eller måla staket (25 procent), byte eller uppfräschning av fönster och dörrar (24 procent), samt att anlägga gräsmatta/grönsaksland (24 procent).
Det mesta arbetet fixar hemmafixarna själva, men 6 procent svarar att de kommer att genomföra något av sommaren projekt med hjälp av en hantverkare eller professionell trädgårdshjälp. Vanligast är det att dessa ber om proffshjälp när det gäller kök- och badrumsrenovering (23 procent), att måla eller byta husfasad (22 procent) och att bygga eller glasa in en uteplats samt att byta eller fräscha upp dörrar/fönster (21 procent).

89 procent säger att de kommer att lägga omkring halva ledigheten eller mer på sina projekt, men det finns vissa orosmoln på himlen. Det största hotet om att arbetet inte blir färdigt är nämligen dåligt väder enligt 31 procent av de svarande. Lika många anser att det är omfattningen som gör att man helt enkelt inte har tillräckligt med tid. Men arbetet kräver inte bara mycket tid, utan många är även beredda att lägga en hel del pengar på hemmafixet. Enligt undersökningen räknar 23 procent av de tillfrågade med att lägga mellan 20 000 och 50 000 kronor på sommarens projekt. Lika många svarar att de snarare gissar på en prislapp på mellan 10 000 och 20 000 kr och 20 procent beräknar att de kommer att betala mellan 5 000 och 10 000 kronor. Av de tillfrågade svarar 38 procent att dessa omkostnader kommer att påverka deras ekonomiska möjlighet att resa iväg. För 21 procent blir det en billigare sommarsemester på grund av projektet och för 17 procent får resandet stå tillbaka helt och hållet i sommar.

– Våra kunder är väldigt flitiga och hängivna när det kommer till att renovera och bygga nytt där hemma, säger Andreas Larsson, marknadschef på Hornbach.Så många som 45 procent säger att de väljer att utföra sina projekt själva bara för att det är roligt helt enkelt, medan 36 procent gör det på grund av att det blir billigare än att anlita en hantverkare eller professionell trädgårdshjälp.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät under maj och juni 2016. Totalt deltog 1021 personer i undersökningen. För att ta del av hela undersökningen, vänligen maila: viktoria.sundin@inmema.com

• trädgård
  • renovering
  • byggprojekt
  • projekt
  • sommar
  • undersökning
  • 2016

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 154 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.