​Hornbach ger sin klassiska slogan "Det finns alltid nåt att göra" en global dimension

Hornbachs marknadsföring har alltid varit nära förbunden med aktuella händelser, och i dagens heta samhällsdebatt vill företaget inte vara sent med att belysa ämnen som berör. I en ny kampanj tar bygg- och trädgårdsmarknadskedjan sig an det största tänkbara projektet som finns: världen vi lever i.

Fokus och kärnan i den nya Europakampanjen är Hornbachs ofta citerade slogan "Det finns alltid nåt att göra". Som bekant förenar den alla hemmafixare och trädgårdsentusiaster, men i den nya kampanjen kan dessa ord även appliceras på länder, kulturer och religioner i vår värld. Den europeiska flyktingsituationen, kriget i Syrien, situationen i Ukraina och Mellanösternkonflikten är bara några av de associationer som görs - och som är önskade.

Hornbach behåller sin stil och sitt uttryckssätt, som varken är sentimentalt eller otydligt. Istället visar den nya reklamfilmen med Hornbachs egen originalitet och humor vad som händer när människor med olika ursprung bara försöker uppnå sina egna mål och varken kommunicerar eller samarbetar. Det gemensamma byggprojektet "Världen" kollapsar och faller samman inför alla deltagare. Det symboliseras av ett stort, rangligt hus som består av en mängd individuella byggnadsstilar och arbetssätt. Efter kollapsen vaknar härskarorna av hemmafixare upp – och börjar tillsammans om från början.

Reklamfilmen, med sändningsstart 19 september i Sverige, är gjord tillsammans med den tyska reklambyrån Heimat och producerad av Trigger Happy i Berlin. Under kampanjen visas Hornbachs slogan "Det finns alltid nåt att göra" skild från företagets logotyp och förmedlar denna inställning vid sidan av de värden som delas av hemmafixare i hela världen: sammanhållning och gemenskap.

– Samarbete, oberoende av social status och ursprung, är nyckeln till ett lyckat resultat. Det är tanken som genomsyrar projekten varje dag och samtidigt fungerar som en förebild för den värld vi alla lever i, säger Andreas Larsson, marknadschef på Hornbach i Sverige. Det var viktigt för oss att inte uttrycka någon åsikt, utan iscensätta vår slogans överordnade innebörd med humor och charm.

Men när det gäller alla sociala och världspolitiska angelägenheter underlåter Hornbach under kampanjen aldrig att visa att det rör sig om reklam för ett byggvaruföretag. Det är inte huvudsakligen någon social kampanj, utan en klassisk Hornbach-kampanj med en hänvisning till aktuella händelser som inte kan förbises.

"Visa flagg"-temat tas bokstavligen när kampanjens tryckta medier lanseras i hela Europa. Det görs genom rubriker som "7 000 språk men bara ett sätt att slå in spik i en vägg. Det finns alltid nåt att göra” som förmedlas bland annat i stiliserade flagglayouter och med enskilda flaggor som pryder tidningsannonser och banners. Parallellt med detta, vilket redan meddelats genom undertexter i motiven, ges en global kampanj med namnet "The Global Flag Project". Mer om detta presenteras under kampanjens gång.

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 146 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.