​Hornbach har branschens nöjdaste kunder – Byggkedjan hamnar i topp för nionde året i rad

”Vi älskar Hornbach” – det säger en femtedel av de tillfrågade i Evimetrix nya undersökning, vilket är fler än för något annat företag i branschen. För nionde året i rad visar sig nu bygg- och trädgårdskedjan Hornbach ha de nöjdaste kunderna i branschen då de i årets Evimetrix Swedish Brand Award placerar sig på första plats i deras Nöjd-kund-index (NKI).

Evimetrix Swedish Brand Award (ESBA) är en imagemätning som genomförs av företaget Evimetrix bland konsumenter över 18 år. En av de branscher som undersökningsföretaget tittat på är bygg- och trädgårdskedjor i Sverige för att undersöka kundnöjdheten hos dessa företag. I år är det Hornbach som ännu en gång kammat hem förstaplatsen i sammanställningen av NKI-värden för branschen. Precis som 2015 har Hornbach fått betyget 77 av 100 framför 17 andra konkurrenter. NKI för branschen överlag ligger på 74.

– Hornbach har en andel på 18 procent som ger ett NKI på över 90 vilket innebär att de älskar företaget. Detta är mer än för någon annan i branschen, säger Peter Wissing på Evimetrix. Mot bakgrunden av att Hornbach ökat sin omsättning under förra året så är det anmärkningsvärt att deras NKI ligger kvar på en fortsatt hög nivå. Detta brukar för de flesta innebära att man tappar i NKI. Det är även ovanligt att en byggvaruhandel som är relativt ung på den svenska marknaden och endast finns i vissa delar av landet ändå lyckas få så högt värde.

Hornbach får ett riktigt bra betyg för sin prisvärdhet vilket är den enskilt viktigaste faktorn i år enligt såväl Hornbachs egna kunder som för byggbranschens kunder generellt. Här får Hornbach 77 poäng vilket är högre än alla konkurrenter och går att jämföra med genomsnittet i branschen som ligger på 72 på en 100-gradig skala. Innan ESBA har Hornbach även toppat Svenskt Kvalitetsindex (SKI) under de fem år de redovisats separat. Detta betyder att företaget blivit etta när det gäller branschens nöjdaste kunder nio år i rad. Företaget placerar sig nämligen i topp framför sina konkurrenter i det sammanlagda NKI-värdet och ligger även högre än genomsnittet i branschen när det kommer till enskilda faktorer som bland annat innefattar kompetent och kunnig personal (78/100), ett brett sortiment (86/100) och ändamålsenliga lokaler (80/100).

– När det gäller prisbilden så fortsätter vi med vårt koncept där vi sedan starten 2003 valt bort tillfälliga reor för att istället erbjuda ständigt låga priser varje dag. Siffrorna från Evimetrix bekräftar att den tanken, tillsammans med ett brett sortiment samt kompetent och kunnig personal, fungerar, säger Andreas Larsson, marknadschef på Hornbach. Undersökningen är också ett utmärkt sätt att få reda på vad vi gör bra, vad vi kan förbättra och vad såväl befintliga som potentiella kunder värdesätter hos en byggmarknad. Vi vill alltid utvecklas till det bättre och är måna om att ta reda på vad kunderna önskar. Dessutom ser vi alltid till att ta hand om och utbilda vår personal så att de ska kunna ge god rådgivning och hjälpa kunderna på ett proffsigt sätt.

Undersökningen genomfördes under augusti 2016 där 1057 personer, alla över 18 år och bosatta i Sverige, svarat på en webbenkät.

• kundnöjdhet
  • evimetrix
  • nki
  • 2016

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 154 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.