Hornbach presenterar höstens inredningstrender 2012

Hösten 2012 handlar framför allt om kontraster. Inred stadslägenheten med lantlig charm, blanda mjuka material med hårda och matcha en stark färg med en ännu starkare. Centralt för höstens inredningstrender är bekvämlighet, med fokus på att skapa ett välkomnande hem med inbjudande utrymmen.

Hösten 2012 är kontrasternas tid och inredningstrenderna är starkt inspirerade av modevärlden. De kraftfulla färger som vi sett på catwalken under året har smugit sig in i möblemanget där vi friskt tillåts blanda rött, orange, gult och blått och leka fritt med olika färgkombinationer.

Många av inredningstrenderna handlar om att släppa lite på hämningarna och våga mixa och matcha olika mönster, former och material. På väggarna är mönstrade eller flerfärgade tapeter populära och här kan man låta respektive vägg i ett rum få sin egen prägel. Tapeterna kan gärna kombineras med ett utomhusmaterial som bergarten antracit.

På golvet är heltäckningsmattan tillbaka och bidrar med en varm, ombonad känsla till den bekvämlighet vi eftersträvar i höst. Annars täcks stora delar av golven med mjuka mattor i mikrofiber eller med en uppsättning trasmattor i olika färger.

Höstens inredningsdetaljer som vi kan leka lite med, och gärna överdosera, är lampor. Belysningen har en central plats i samtliga inredningsstilar och används för att skapa variation och ge rummet karaktär. En golvlampa i krom bidrar med enkel, elegant design och matchas sedan med bordslampor och ljuslyktor i porslin eller trä.

Hornbach har renodlat höstens mångsidiga inredningsmode i fyra olika stilkategorier.

City Chalet: En naturnära stil där både material och färg inspirerats av skog och mark. Trä och sten plockas in i hemmet och kombineras med dova färger. Återkommande inredningsdetaljer i denna stil är skotskrutiga kuddar och tjocka fällar. Mattan ”Shaggy” lägger en bra grund till resten av denna rustika trend.

House of Comfort: Heltäckningsmattan är tillbaka för att skapa en fridfull bas i denna något feng shui-inspirerade inredningsstil. Mjuka linjer och textilier kombineras med lugna färger, där benvit, ljusgrått och beige dominerar och matchar varandra. Centrala komponenter är mjuka kuddar, blommiga tapeter och stämningshöjande ljuslyktor. Den skira gardinen ”Rambo” i satin ger rummet en mjuk inramning.

Colour Power: Starka färger och tydliga kontraster gör denna inredningsstil till höstens stora vitaminkick. Skarpa, klara nyanser av blått, orange, grönt och gult kombineras och matchas vilt och utan gränser. En symbol för denna lekfulla inredningstrend, som flörtar med 60-talets pop-art design, är den multifärgade tapeten ”Honeycombballs”.

Modern Times: En sofistikerad 60-talsstil där Mad Men-influenserna gör sig påminda. Naturmaterial utgör grunden för denna inredningstrend och blandas sedan upp med pastellfärger och stormönstrade tyger. Basen till denna stil är laminatgolvet ”Indisk äpple” som sätter tonen i detta moderna retro-hem.

• arlöv
  • botkyrka
  • byggmarknad
  • byggmarknaden
  • göteborg
  • malmö
  • projekt
  • renovera
  • renovering
  • inredning
  • inreda
  • trend
  • trender
  • inredningstrender
  • sundbyberg

Hornbach är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Såväl hemmafixare som proffs förses med byggmaterial till sina projekt vid något av de 134 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. Hornbach garanterar ett alltid lågt pris och är prisledande i branschen. I Sverige finns 4 varuhus i Göteborg, Malmö och Stockholm.

Kontakta gärna HORNBACH för mer information:

Weronica Lundgren

Marknadschef