​Nya fyndiga reklamfilmer från Hornbach – Väcker frågan om rätt produkter och alltid låga priser

När andra företag ropar ut budskap som "vi har lägsta priset" eller "nu är det billigt" i sina reklamfilmer, så väljer bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach återigen att gå sin egen och mer originella väg. I företagets nya kampanj vill de illustrera den lågprisfilosofi som företaget haft i decennier. Här behandlas frågan vilken byggmarknad som alltid erbjuder ett lågt pris och rätt produkter – en fråga som man bara ställer om man redan är säker på svaret.

Med sin nya kampanj försöker Hornbach inte främst att argumentera och övertyga, utan uppmuntrar hemmafixarna att öppet och medvetet jämföra priserna mellan olika företag. Därmed förankrar Hornbach, tillsammans med agenturen Heimat, permanent frågan om vem som alltid har låga priser i kundernas medvetande – som vanligt med glimten i ögat och sin omisskännliga stil.

De tre reklamfilmerna visar – vilket är en nyhet i Hornbachs kommunikation – fullkomligt överansträngda hemmafixare som fått dålig rådgivning och som ännu inte är Hornbach-kunder. De visar även den förtvivlan hemmafixarna känner när de ställer sig frågan ”vilket byggvaruhus har rätt produkter och alltid låga priser”. Dessa "förlorade själar" som Guido Heffels (Heimats kreativa chef med ansvar för Hornbach) kallar dem, verkar dessutom vara så besatta av frågan att de inte märker de underliga händelserna som pågår i bakgrunden.

Hemmafixarna i filmerna upplever extrema situationer som Hornbach-kunder inte alls känner till. Företaget har nämligen garanterat sina kunder alltid låga priser i decennier.

– Vår lågprisfilosofi är både en tydlig inställning och en förpliktelse gentemot våra hemmafixare. Alla ska nämligen kunna genomföra sitt projekt, hur stort det än är, till låga priser. Det gäller inte bara under något tillfälligt rabatterbjudande, utan 365 dagar om året, säger Andreas Larsson, marknadschef för Hornbach i Sverige. Målet för den nya kampanjen är just att förmedla denna viktiga inställning.

Reklamfilmerna, som är 15 eller 20 sekunder långa, iscensattes av regissören Niklas Weise med hjälp av det Berlinbaserade produktionsbolaget Anorak. Dessa filmer sänds i alla nio Hornbach-länder och spelades in i Bukarest.

Här kan du se de tre filmerna:

Fakta:
Kampanj: "Vilket byggvaruhus har alltid låga priser?”
Filmnamn: ”Retligt rådlös”, ”Brännhet fråga” och ”Surt förvärvat”
Medier (i Sverige): TV, radio, online
Tidsperiod: Börjar sändas i TV den 30 maj
Länder: Tyskland, Österrike, Schweiz, Nederländerna, Luxemburg, Sverige, Tjeckien, Slovakien, Rumänien
Agentur: Heimat, Berlin
Produktion: Anorak, Berlin
Regi: Niklas Weise

• pris
  • reklamkampanj
  • kampanj
  • reklam
  • 2016

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 150 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.