Skola i Lund ropade in rubbet när Hornbach ordnade lekstugeauktion – Vinsten går oavkortat till Ung Cancer

I samband med Hornbachs tioårsjubileumsvecka i Malmö lade bygg- och trädgårdsmarknadskedjan ut två nybyggda lekstugor till försäljning på auktionssajten Tradera. Tajmingen visade sig vara perfekt för Lingua Montessoriskola i Lund som redan var på jakt efter lekstugor till sin skolgård. Skolan vann båda budgivningarna som anordnades till förmån för organisationen Ung Cancer.

När Hornbach avslutade sin tioårsjubileumsvecka i Malmö gästades varuhuset av Pirre och Mackan – kända från ”Nya Arga snickaren”. Inför publik byggde TV-duon ihop två lekstugor från JABO som därefter lades ut på auktionssajten Tradera. Båda auktionerna är nu avslutade och vinnaren blev Lingua Montessoriskola i Lund. Sedan skolan flyttade till nya lokaler för två år sedan har det funnits en önskan om att köpa in stugor för lek och förvaring. Maria Jacky är förskolechef och rektor på skolan och det var hon som hittade auktionerna på nätet.

– För vår del hade auktionerna inte kunnat komma mer lägligt och det känns extra bra när pengarna går till ett behjärtansvärt ändamål, berättar Maria Jacky, förskolechef och rektor på Lingua Montessoriskola. Lekstugorna levererades med lyftkran och för barnen som var med ute på skolgården var det naturligtvis jättespännande. Eleverna har redan börjat skissa på hur stugorna ska se ut och i vilka färger de ska målas. Jag antar att vi får anordna någon form av omröstning för det finns en hel del tankar och idéer.

Även Hornbach är nöjda med auktionens utgång och menar att det är roligt att lekstugorna kommer till glädje för så många barn.

– Det här blev ju en riktig vinn-vinn-situation måste jag säga, säger Weronica Lundgren, marknadschef på Hornbach. Nu får flera barn glädje av lekstugorna samtidigt som vinsten går till välgörande ändamål. Det känns väldigt positivt.

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 146 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar ett alltid lågt pris och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.