​Vårens trädgårdskalender – så tar du hand om din trädgård eller balkongodling, månad för månad

Nu är det äntligen dags att plantera, förgro och beskära. För den växtintresserade är det hög tid att ta sig ut trädgården nu och det finns många saker att göra redan, både för trädgårdsnovisen såväl som odlingsproffset. Hornbach ger här sina bästa tips och en trädgårdskalender med skötselråd månad för månad.

Var sak har sin tid, och även om blomstrande växter och prunkande fruktträd kan kännas avlägset så finns det många saker som hobbyträdgårdsmästaren kan göra redan nu för att få glädje av blommor, träd och buskar till långt inpå hösten. Bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach har tagit fram den ultimata trädgårdskalendern för alla förberedelser som du kan göra under vår och sommar. Här kommer några smarta tips och skötselråd för att månad för månad göra det allra bästa för din trädgård eller balkongodling.

– Den första vårmånaden mars ser såklart lite olika ut beroende på var i Sverige man bor, men oavsett väder och stad så ska samma sysslor göras – bara vid lite olika tidpunkter, säger Anton Åberg på trädgårdsavdelningen på Hornbach i Sundbyberg.

Han ger också sina tre bästa tips för att kickstarta våren i trädgården:

1. Skynda inte på för mycket. Blir det barmark kan det ändå vara kallt på nätterna, så kom ihåg att ha lite is i magen och inte rensa rabatterna på löv för snabbt. Det finns en stor risk att knopparna fryser sönder om de isolerande löven tas bort för tidigt på våren.

2. Vissa grönsaker som tar lite längre tid på sig att utvecklas kan sättas i jord redan nu i mars, som tomater, chili och paprika. Sätt dem gärna i små plastkrukor i ett litet växthus eller med plastfolie över, med några lufthål. Sedan är det bara att sätta dem i ett fönster som har rikligt med sol. Det finns även drivhus passande för fönsterbrädor att köpa.

3. Planera: vad ska du sätta i år och var? Sätt dig ned och gå igenom säsongsplaneringen. Veckorna har en tendens att rusa förbi och därför är det bra att sätta några datum för när du ska gödsla och plantera säsongens växter.

Ta en titt på Hornbachs trädgårdskalender för att se när det är dags att sätta sticklingar, plantera rosor, anlägga gräsmatta och mycket mer.

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 156 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar alltid samma låga pris på webben som i varuhusen och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg. hornbach.se

hornbach.se