Ridlärarens bästa tips för en säkrare hästupplevelse

Att rida och umgås med hästar ska vara roligt. För att försäkra sig om det är det viktigt att tänka på säkerheten. Valet av utrustning är en central men bitvis snårig del av hästlivet.  Här ger ridläraren Birgitta Gunér sina bästa tips.

Att använda hjälm är för många en självklarhet men det finns en hel del att tänka på vid val av hjälm. Birgitta Gunérfrån ridskolan Askims Ridhus rekommenderar sina elever att köpa en egen hjälm istället för att låna på ridskolan. Dels av hygieniska skäl men också av säkerhetsskäl. Om en hjälm exempelvis får en smäll av att någon tappar den i stallgolvet bör den genast bytas ut då den kan ha blivit skadad och tappat sin funktion. Något som inte alltid syns på utsidan av hjälmen eller är speciellt lätt för en ridskola att hålla koll på. Det är också viktigt att en hjälm är ordentligt tillpassad efter ryttarens huvud för att vara till maximal nytta vid ett fall.

- Många tror att ridutrustningen måste vara jättedyr för att vara bra. Idag finns det många prisvärda och väl fungerande hjälmar för bara några hundralappar vilket är en billig livförsäkring, säger Monica Sjösvärd, VD för ridsportbutiken Horsemeup.se.

För vistelser i stallet är det bra att ha skor med stålhätta men vid ridning bör detta undvikas. Stålhättan kan kila sig fast i stigbygeln så att ryttaren fastnar. Allra bäst är det att rida i ridstövlar men det går också bra med ridskor och shortchaps vilka är lätta att byta ut när man växer.

För att få ut så mycket som möjligt av sin ridlektion bör man bära figurnära kläder. Då ser ridläraren hur du sitter och kan då instruera bättre. Långärmade tröjor skyddar också från skrubbsår av paddockens grus om man skulle trilla av. Birgitta vill också slå ett slag för ridhandskar. – Så kallade ”noppevantar” är både billiga och jättebra, säger hon.

- Det är viktigt med rätt sorts utrustning för ökad säkerhet. Den bästa försäkringen mot olyckor är dock att lära sig att läsa hästens signaler och hantera dem rätt, avslutar Birgitta Gunér.

För mer information eller frågor vänligen kontakta:

Birgitta Gunér, Askims Ridhus
info@askimsridhus.se