Hotell Kristina blev årets vinnare i kategorin konferensrestauranger i tävlingen Ekoligan! För första gången någonsin har privata restauranger tävlat om vem som serverar mest KRAV-märkt och ekologisk mat. Fyra av fem vinnare är KRAV-certifierade restauranger.

Sedan flera år tillbaka har Ekomatsligan rankat kommuner och landsting efter hur stor andel eko-inköp som görs i de offentliga restaurangerna. I år har turen kommit till de privata restaurangerna. De privata restauranger som anmält sig till Ekoligan har låtit certifieringsföretag kontrollera mängden ekologiska livsmedelsinköp. Årets vinnare i kategorin konferensrestaurang är alltså Hotell Kristina i Sigtuna.

-          Hotell Kristina har under alla år handlat ekologiskt och närproducerat och restaurangen är KRAV-märkt sedan ca 10 år tillbaka. Vi är superstolta över priset, mer än 60 % av allt våra gäster äter och dricker hos oss är ekologiskt, dessutom serveras en hel del på ekologiskt porslin. Nästa år är vårt mål att komma upp i 75 % ekologisk mat och dryck säger Tobias Strömberg, köksmästare på Hotell Kristina.

Det här är en naturligt steg i vårt miljöarbete, som innefattar bland annat bikupa med egenproducerad honung, SVANEN-märkt hotell, möjlighet att ladda sin elbil gratis, att vi enbart serverar ekologiska, biodynamiska viner samt återanvändning av stearinljus. Dessutom klimatkompenserar vi för våra utsläpp genom trädplantering i Malawi.  Vi strävar efter att vistelsen hos ska vara en hållbar, grön upplevelse! menar Pernilla Olsen, VD, Hotell Kristina.

• Hotell-, restaurangverksamhet

• ekologiskt

• Uppsala

Familjeägda Hotell Kristina ligger femton minuter från Arlanda, i Sigtuna stad.

Utsikten över Mälaren är magnifik och Hotell Kristina är härligt inrett med mycket färg, form och designade möbler. Våra unika funkisbyggnader från 30-talet, bär på många minnen från tiden som den anrika internatskolan Sigtunaskolan, och är numera renoverade till en modern plats för möten. Vi har 62 hotellrum och 13 flexibla möteslokaler med plats för 2-126 personer. Vi är både svanen och Kravmärkta!

Hotellet ägs och drivs av Pernilla och Andreas Olsen. Välkomna!