Årets hjulklapp till innovatörerna av Hövdings airbag för cyklister

Uppfinnarna till Hövdings airbag för cyklister har fått utmärkelsen Årets hjulklapp av Motormännen. Det traditionella Årets julklapp brukar gå till produkter som oftast stoppas in i ett skåp eller ligger kvar på en hylla. Några exempel är bakmaskinen, spikmattan och råsaftscentrifugen och i år robotdammsugaren. ”Årets hjulklapp” går i år till Hövding som faktiskt kan rädda liv. En airbag för cyklister som dessutom visat på toppresultat i Folksams senaste cykelhjälmstest.

Motormännens motivering till utmärkelsen som Hövdings innovatörer Anna Haupt och Terese Alstin har fått lyder:

”Med ett ungt och fräscht nytänkande där funktion och mode har fått ta plats visade två studenter att trafiksäkerhet inte behöver vara tråkigt, utan snarare helt moderiktigt. I dag är det fler cyklister än bilister som skadas i trafiken i Sverige och de allvarligaste skadorna drabbar huvudet. Med den här innovationen finns det möjlighet att minska de skadorna avsevärt.”

- Hövding har redan räddat många cyklister när de råkat ut för en cykelolycka. Bara under de senaste två åren har över 200 cyklister kontaktat oss för att tacka för det skydd som Hövding gav dem vid en olycka. Det är ett bra val av Motormännen att ge utmärkelsen till Anna och Terese, säger Hövdings vd Fredrik Carling.

Motormännens utmärkelse har tidigare bland annat gått till Saab Automobile för alkolås, Volvo Personvagnars trötthetslarm Sveriges Radios Trafikredaktion, Reflexvästen och senast Claes Tingvall Trafiksäkerhetsdirektör på trafikverket.

Airbagen för cyklister här för att stanna

Feedbacken till Hövding från nöjda kunder och även Folksams senaste cykeltest där Hövding visade på toppresultat är bekräftelser på att airbagen för cyklister är här för att stanna. I Folksams test som kom i början av 2015 testades 18 hjälmar och Hövding visade på en skyddsförmåga som vida överträffar andra hjälmar som ingick i testet.

Hövding är utformad som en diskret krage som cyklisten bär kring halsen. Kragen innehåller en hopvikt airbag som blir synlig först när den hamnar i en olycka. Den uppblåsta airbagen är utformad som en huva som omsluter och skyddar cyklistens huvud. Utlösningsmekanismen styrs med hjälp av sensorer som registrerar den onormala rörelsen hos cyklisten.

Försäljningen av airbagen för cyklister ökar i både Sverige och internationellt. I Sverige finns hjälmen idag att köpa i över 95 butiker samt på nätet. En Hövding kostar 2 695 kronor.

Gå in och läs mer om Hövding på www.hovding.com

Läs mer om Folksams cykelhjälmstest http://www.folksam.se/testergodarad/varatester/cykelhjalmar2015

För högupplösta bilder gå in på http://www.mynewsdesk.com/se/hovding/images/

För ytterligare information kontakta Fredrik Carling, vd på Hövding, telefon 040 23 68 68