​Hövding i samarbete med Danmarks största sportkedja

​Hövding i samarbete med Danmarks största sportkedja

Hövding i samarbete med Danmarks största sportkedja

Hövding satsar på att sälja i stora sportkedjor i Danmark och inleder samarbete med Sportmaster. Den svenska innovationen och huvudskyddet med en airbag för cyklister blir allt vanligare på de danska cykelvägarna och används nu av över 200 000 personer runt om i världen.

- Danmark är ett föregångsland när det gäller cykling och vår vision är att nå ut och skydda så många som cyklister som möjligt. Vi ser fram emot detta samarbete så att vi kan nå ut bredare och i butiker där det inte bara säljs cyklar men där aktiva människor rör sig, säger Mikael Tancred som är International Sales Manager på Hövding.

Sportmaster är marknadsledande i Danmark med över 100 butiker runt om i landet. Hövding har nu inlett försäljning i sju av butikerna samt på nätet. Bland annat finns man i Sportmasters shop-in-shop på Magasin vid Kongens Nytorv i Köpenhamn.

Strategin att sälja i sportkedjor och inte bara cykelbutiker är något som visat sig ge gott resultat på andra marknader, exempelvis i Sverige, och nu är det dags även i Danmark.

- Vi är riktigt glada för detta samarbete med Hövding och vi kan redan märka positiv respons från våra kunder. Vi har en strategi att ha ledande och innovativa varumärken. Hövding har för in helt nya nivåer när det gäller cykelsäkerhet och redan placerat sig som ett av de mest intressanta varumärkena inom området. Vi ser fram emot att erbjuda våra kunder ett nytt och spännande sätt att öka säkerheten på cykelvägarna, Jacob Thomasen som är kategorichef på Sportmaster.

Hövding är världens första airbag för cyklister och är utformad som en diskret krage som cyklisten bär kring halsen. Kragen innehåller en hopvikt airbag och genom avancerade sensorer känner Hövding av cyklistens rörelsemönster och reagerar när olyckan är framme. Airbagen blåser då upp till en huva som fixerar nacken och ger världens bästa stötupptagning.Hövding har visat toppresultat i cykelhjälmstester.

Hövding finns nu i totalt 218 butiker runt om i Danmark.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com