Hövding representerar Sverige i European Business Awards

Den prestigefyllda tävlingen European Business Awards har utnämnt Hövding som svensk representant i årets upplaga 2013/14. Hövding har blivit utsedd att tävla i kategorin “RSM International Entrepreneur of the Year”, genom de två grundarna Anna Haupt och Terese Alstin. De har med målmedvetet ledarskap och inspirerande energi sedan starten 2005 tagit fram en banbrytande produkt som redan räddat liv, ett varumärke som fått ett mediegenomslag utan motstycke och samtidigt byggt en företagskultur för en långsiktig framtid.

Som svensk representant tävlar Hövding i nästa steg om en eftertraktad Ruban d’Honneur. Slutliga vinnare i de olika kategorierna avslöjas i april 2014.

European Business Awards instiftades 2007 och är en oberoende tävling, med syfte att belysa och främja exempel på individer och organisationer som uppnått enastående resultat i allt från innovation till kundfokus. Juryn har identifierat några av Europas främsta företag baserat på deras förmåga att prestera utifrån utmärkelsens tre grundläggande principer: innovation, affärsresultat och hållbarhet. Förra årets upplaga bestod av Europeiska organisationer med en sammanlagd omsättning på 1 000 miljarder Euro. Tillsammans hade dessa företag 2,7 miljoner anställda runt om i Europa.

“Sedan 2005 har vi med själ och hjärna byggt upp vårt företag och fyllt varumärket med vår övertygelse om en bättre värld”, säger Anna Haupt, en av företagets grundare. “Hövding är som en förlängning av oss själva. Vi är väldigt stolta över att få representera Sverige i kategorin ’Entrepreneur of the Year’ i denna prestigefyllda tävling”, tillägger Terese Alstin.

I nästa steg i tävlingen ska samtliga “National Champions” lämna in en nomineringsvideo som kommer att visas och bedömas av juryn. Dessutom kommer allmänheten att kunna rösta på sina favoriter från varje land, dessa företag blir utsedda till “National Public Champions” och en blir slutligen utsedd till “European Public Champion”. Omröstningen startar i november 2013.

Hövding – Airbag for Cyclists är en revolutionerande cykelhjälm tillägnad den moderna cyklisten. Den är inte bara en av de säkraste hjälmarna på marknaden, Hövding är också en diskret kameleont som med hjälp av det utbytbara skalet lätt blir en del av din outfit.

Till skillnad från andra cykelhjälmar placeras Hövding inte på huvudet, utan som en krage kring halsen. Kragen innehåller en airbag som löses ut och skyddar huvudet först vid en olycka. Hövding innehåller sensorer som registrerar cyklistens onormala rörelsemönster vid en olycka. Airbagen blåser upp på en tiondels sekund och är fullt uppblåst innan cyklisten slår i huvudet.

Airbagteknologin skyddar huvudet mer effektivt. Jämfört med vanliga cykelhjälmar erbjuder Hövding världens i särklass bästa stötupptagningsförmåga.

Hövding – Airbag for cyclists finns att köpa i företagets webbutik www.hovding.com, och i utvalda butiker i norra Europa.

För mer information och högupplösta bilder av Hövding vänligen besök:

För mer information om European Business Award, se www.businessawardseurope.com