Hövding utvald för 100 Million Reach Challenge

Malmöföretaget Hövding med airbagen för cyklister har blivit utvald av den digitala pr-plattformen MyNewsDesk för deras kampanj 100 Million Reach Challenge. I konkurrens med hundratals andra företag valdes Hövding för att ingå i en aktivitet med syftet att nå ut till 100 miljoner människor. - För oss på Hövding är det viktigt att nå ut till många. Cykling är en trend som ökar och i takt med det sker det även fler cykelolyckor. Hövding har redan räddat flera hundra cyklister när de råkat ut för en cykelolycka eller ramlat med cykeln. Vi vill rädda ännu fler och sprida kunskapen om Hövdings airbag för cyklister, säger Hövdings marknadschef Anna Katarina Skogh.

100 Million Reach Challenge innebär att MyNewsDesk skänker bort en ännu inte existerande kampanj till ett företag, samtidigt utmanar de sig själva att berätta företagets historia på ett så engagerande sätt att man når ut till 100 miljoner människor. Under ansökningsperioden hörde hundratals företag av sig men Hövding valdes ut eftersom de befann sig i en situation som många andra företag kan känna igen sig i. En innovativ produkt men står inför en rad olika utmaningar för att kunna expandera globalt.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär kring halsen. Kragen innehåller en hopvikt airbag som blir synlig först när den hamnar i en olycka. Den uppblåsta airbagen är utformad som en huva som omsluter och skyddar cyklistens huvud. Utlösningsmekanismen styrs med hjälp av sensorer som registrerar den onormala rörelsen hos cyklisten. Airbagen har visat på toppresultat i försäkringsbolaget Folksams senaste test av cykelhjälmar. I testet som kom i början av 2015 testades 18 hjälmar och Hövding visade sig ha skyddsförmåga som vida överträffar andra hjälmar som ingick i testet.

- Det ska bli spännande att se resultatet av samarbetet med MyNewsDesk. Att cykla är så härligt och cykling har många fördelar och vinnare. Vi är övertygade om att vår airbag för cyklister är en stor del av framtiden för cykelsäkerhet i urbana miljöer, säger Anna Katarina Skogh, marknadschef på Hövding.

Under de närmsta veckorna kommer kampanjen för Hövding tas fram och produceras. Arbetet kommer att dokumenteras och kan följas på http://100million.mynewsdesk.com/sv/

För vidare information kontakta:

Anna Katarina Skogh, Marknadschef på Hövding

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka och i ett stort cykelhjälmstest utfört av Folksam visades att Hövding har 3 gånger bättre stötupptagningsförmåga än alla traditionella cykelhjälmar. Hövdings airbaghjälm för cyklister har de senaste tre åren börjat lanseras internationellt och finns idag på 15 marknader i Europa samt i Japan. Hövding säljs i över 400 butiker och på hovding.com. Enbart i Sverige finns Hövding i drygt 100 butiker. Företaget har ca 20 anställda i Malmö. Hövding noterades på Nasdaq First North den 16 juni. www.hovding.se