Den "smarta"ringklockan i Hövdings kampanj Give A Beep

​Bronsmedalj i Cannes för Give A Beep

Hövdings kampanj Give a Beep var åter på pallplats när Cannes Lions avgjordes i kategorin för bästa mobila kampanj förra veckan. Kampanjen har vunnit en rad priser och bronsplatsen i Cannes Lions var den elfte internationella utmärkelsen.

- Vi är väldigt stolta och glada över alla dessa utmärkelser. Konkurrensen är hård och bara att vara nominerad och ta sig in på shortlist är en stor ära. Att få lov att vara med på denna resa och tillsammans med MyNewsdesk och Edelman Deportivo, ger oss inte bara möjlighet att nå ut ännu bredare, men är också ett bevis på att budskapet når fram och uppskattas av både avsändare och mottagare, säger Anna Katarina Skogh, marknadschef på Hövding.

Hövding genomförde kampanjen Give A Beep i London förra året och med Give A Beep återuppfanns den klassiska ringklockan genom att hundratals cyklister fick använda en ”smart knapp” på sin cykel. Den smarta knappen eller ringklockan lät cyklisterna registrera frustration i trafiken på en interaktiv karta över London och samtidigt mailades Londons stadshus för att uppmuntra borgmästaren till att agera. Kampanjen har sedan dess efterfrågats av flera städer och börjat användas av Londons vägverk för att bygga relation till stadens cyklister och åtgärda små och stora problem i Londons trafik.

- För oss handlar det om att få fler människor att använda cykeln och vi har en fantastisk produkt som ger oss en möjlighet att driva denna fråga ur ett nytt perspektiv. Vi vill hylla alla vardagshjältar som väljer cykeln som transportmedel och den insats de gör. Give A Beep-kampanjen var vårt bidrag för att öka fokus på deras insats och för att få fler att ta cykeln, säger Anna Katarina Skogh.

Några av de andra utmärkelserna som kampanjen tidigare fått är ett Guldägg, två Silverägg, Webby Awards för ”Best Social Community Building and Engagement 2017“, Guld i Spinn 2016 för ”Årets digitala kampanj” samt D&AD Impact Awards.

Give a Beep, var nominerad till Cannes Lions i fyra kategorier totalt; bästa PR-kampanj i kombination med ny och innovativ teknik, bästa digitala hantverk, samt två nomineringar för bästa mobila kampanj (Activation by Location & Messaging Campaign).

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister har de senaste åren börjat lanseras internationellt och finns idag på 15 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.se