Lanseringen av Hövding 3 gav stor uppmärksamhet internationellt

Lanseringen av Hövding 3 gav stor uppmärksamhet internationellt

Under årets tredje kvartal lanserades nya Hövding 3. En vidareutvecklad airbag för cyklister som emottogs med en respons och uppmärksamhet över förväntan. Efterfrågan blev större än vad som kunde levereras och omsättningen minskade på grund av logistikutmaningar under omställningsperioden. Det visar delårsrapporten för Hövdings tredje kvartal.

- Det har varit ett intensivt kvartal på Hövding och en stor omställning och ett skifte i fabrik och distribution av 2.0 till Hövding 3. Bortsett från övergående logistikutmaningar är vi nöjda med hur väl vi lyckats med lanseringen. Framför allt är vi stolta och glada över det fantastiska mottagandet produkten har fått, samt bekräftelsen från marknaden på att vi inte bara justerat lite utan flyttat konceptet med världens säkraste cykelhjälm ytterligare ett stort steg framåt, säger Hövdings VD Fredrik Carling.

Det tredje kvartalet var ett omställnings-och lanseringskvartal för Hövding vilket innebar en omsättningsminskning med 38 procent samt 42 procent färre sålda Hövdingar än samma period föregående år. 5 612 Hövdingar skeppades till kunder under september och 9 422 under de 30 första dagarna efter lanseringen av Hövding 3.

- Det är fler än vi någonsin skeppat under en 30-dagarsperiod tidigare. Den totala orderboken i perioden var 17 000 vilket är väsentligt mer än antal sålda, men omställningen till mer miljövänlig och flexibel logistik gav oss en del utmaningar som vi nu löst steg för steg. Produktionen av nya Hövding 3 hos vår partner Nihon Plast har löpt problemfritt och kapacitetsnivån ökar fortare än förväntat, säger Fredrik Carling.

Utvecklingsarbetet av Hövding 3 har pågått under nästan fyraår och användarfeedback från tidigare versioner gör att konceptet har flyttats ytterligare framåt med bland annat utvecklad airbag och algoritm. På produkten finns nu möjlighet att justera storleken för att få till en bättre passform och i den tillhörande appen finns funktioner som motiverar till mer cykling och även trygghet genom ICE-funktion. Redan har de som använder appen till Hövding 3 sammanlagt cyklat ett helt varv runt jordklotet.

Lanseringen av Hövding 3 har även nått stor uppmärksamhet internationellt. Efter de 30 första dagarna har redaktionellt innehåll i artiklar med bilder och filmer som visar hur Hövding fungerar, nått över 400 miljoner potentiella konsumenter runt om i världen.

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Se även filmen där Fredrik Carling presenterar rapporten.

Hövding Sverige AB (publ) är sedan 2015 noterat på Nasdaq First North Market. Västra Hamnen Corporate Finance AB är Hövdings Certified Adviser.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com