Malmöföretaget Hövding finalister i INDEX: Award

Malmö 9 juni 2011

Malmöföretaget Hövding har blivit utvalda som finalister till världens största designpris, internationella INDEX: Award. Hövding är företaget bakom den osynliga cykelhjälmen, hjälmen som sitter som en krage runt halsen. Det prestigefulla designpriset delas ut den 2 september i Köpenhamn. Under hösten ställs Hövdings och de övriga 60 finalisternas bidrag ut i centrala Köpenhamn.

– Det är ett mycket ärofyllt pris att vara nominerad till och vi är otroligt stolta, säger Terese Alstin, en av de två grundarna av företaget. Det är fantastiskt att vi bland tusen nominerade företag har blivit utvalda som finalister.

Det var på en presskonferens i Köpenhamn under torsdagen som det offentliggjordes vilka årets finalister är. Av de nästan 1 000 nominerade har 61 företag valts ut av juryn och Hövding är ett av dessa. Finalisterna kommer från 27 länder på sex kontinenter.

INDEX: Award är världens största designpris. Priserna delas ut vartannat år i fem kategorier till ett totalt värde av cirka 500 000 euro. Årets prisutdelning kommer att äga rum i september 2011. År 2009 gick priset bland annat till en apparat som kan användas utan el i avlägsna regioner för att lyssna på hjärtljud hos foster och en spis som ökar säkerheten vid matlagning och är särskilt avsedd för utvecklingsländer.

Organisationen bakom priset är INDEX, en icke vinstdrivande organisation som främjar designtänkande och vill införa planeringsprocesser över hela världen. Organisationens verksamhetsidé är ”Design to Improve Life”. Enligt denna grundtanke bidrar design till att världen blir en bättre och säkrare plats att leva i.

Malmöföretaget Hövding, med grundarna och uppfinnarna Anna Haupt och Terese Alstin, har utvecklat en helt ny typ av cykelhjälm som inte ens sitter på huvudet, utan är en diskret krage som cyklisten bär kring halsen. Kragen innehåller en hopvikt airbag som blir synlig först vid en olycka. Airbagen är utformad som en huva som vid olyckan omsluter och skyddar cyklistens huvud. Utlösningsmekanismen styrs med hjälp av sensorer som registrerar onormala rörelser hos cyklisten vid en olycka. Under snart sju år har Anna Haupt och Terese Alstin utvecklat Hövding som baserar sig på avancerad teknologi och forskning.

Hövding står just nu i startgroparna inför försäljningsstart. Till hösten kommer Hövdings osynliga cykelhjälm att börja säljas på DesignTorget.

Högupplösta bilder av Hövding finns att ladda ner från www.hovding.se

För ytterligare information kontakta:

Terese Alstin, Hövding                                   Tel. 073-994 90 19

Anna Haupt, Hövding                                    Tel. 070-622 62 23

För ytterligare information om INDEX:Award    www.indexaward.dk