Filmen som startade den lavinartade spridningen.

Viral succé för Hövding med 150 miljoner visningar

En film om svenska Hövding, airbagen för cyklister, har på bara några dagar spridit sig med över hundrafemtio miljoner visningar i olika kanaler. Det var Londonbaserade Viral Thread som på eget initiativ gjorde en film med klipp om Hövding. Filmen har spridit sig med en lavinartad fart och startat debatter och trådar med hundratusentals kommentarer runt om i världen.

Det hela började den 14 september klockan 12 när Viral Thread lade ut en film som de gjort baserad på en rad klipp från Hövdings egna filmer. Filmen publicerades på Viral Threads sida samt Facebook. Därefter började filmen sprida sig med en oanad fart och dessutom publicerades filmer om Hövding på andra stora filmkanaler, bland annat Unilad och The LAD Bible (16 miljoner följare), med följden att spridningen och intresset för den svenska uppfinningen ökade ytterligare.

- Vår publik reagerade på Hövding på ett sätt som vi aldrig har sett förut. Det är vår mest sedda video genom tiderna med över 100 miljoner visningar bara hos oss. Videon har dessutom blivit vår mest delade med nästan 2 miljoner delningar till vänner och familj. Våra följare älskar innovationen och av många kommentarer ser man att det finns intresse både för tekniken och att själv ha en airbag när de cyklar, säger Jamie Bolding som är grundare och VD för Viral Thread.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär kring halsen. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut och skyddar huvudet vid en olycka. Hövdings airbag för cyklister lanserades 2011 efter flera års forskning och utveckling. Nu säljs den i en rad olika länder, fått toppresultat i cykelhjälmstester, vunnit innovationspriser och dessutom räddat flera hundra cyklisters huvud vid olyckor. Företagets ambition är att nå ut med innovationen ännu bredare, och där kan den fantastiska virala spridningen bidra.

- Helt fantastiskt! Att vår produkt är intressant och engagerande visste vi. Men detta är otroligt. Filmen tickar på och för varje timma är det ytterligare några hundratusen eller miljoner filmvisningar och kommentarer. Intresset via mail, telefon och i våra social medier låter inte vänta på sig. Hela världen vill veta mer om Hövding, säger Fredrik Carling vd för Hövding.

En av de frågor som kommit in i tusentals till Hövding senaste dagarna är om Hövding även kan utvecklas för andra områden som exempelvis ridning, skidåkning eller personer med epilepsi.

-Alla vi som jobbar med Hövding är väldigt engagerade och brinner för produkten. Det häftiga är nu att se hur miljontals andra personer blir engagerade av produkten och sprider tekniken och tanken om att cykla säkert vidare. Självklart inspirerar det till att vidareutveckla konceptet till andra områden, säger Fredrik Carling

Hövding säljs idag i 140 butiker i Sverige och ytterligare ca 500 runt om i världen. Internationellt säljs Hövding i bland annat Danmark, Tyskland, England, Frankrike och Japan.

Se filmen som gjort viral succé här:

För ytterligare information kontakta Fredrik Carling på tel. 040 23 68 68

Kategorier

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka och i ett stort cykelhjälmstest utfört av Folksam visades att Hövding har 3 gånger bättre stötupptagningsförmåga än alla traditionella cykelhjälmar. Hövdings airbaghjälm för cyklister har de senaste tre åren börjat lanseras internationellt och finns idag på 15 marknader i Europa samt i Japan. Hövding säljs i över 600 butiker och på hovding.com. Enbart i Sverige finns Hövding i ca 140 butiker. Företaget har 25 anställda i Malmö. Hövding noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.se