Utbildningarna är populära och blir snabbt fullbokade, anmäl dig idag för att säkra en plats.

Här är hela listan med höstens utbildningar – anmälan är öppen

Du som sitter i en bostadsrättsförenings styrelse är nu välkommen att anmäla dig till höstens kostnadsfria utbildningar.

– Ett av HSB Malmös uppdrag är att skapa trygghet för våra medlemsföreningar, och ett led i det är att tillhandahålla kostnadsfria utbildningar för dem som engagerar sig i sina brf-styrelser, skriver Claes Caroli, HSB Malmös styrelseordförande, i en krönika i tidningen Uppdraget.

Du anmäler dig på  www.hsb.se/malmo/utbildningar och sista ansökningsdag är 4-5 dagar innan utbildningsdagen. Vill du vara helt säker på att få en plats är det bra att vara ute i god tid. Anmäler du dig sent riskerar du att utbildningen redan är fullbokad.

HSB MALMÖS UTBILDNINGAR HÖSTEN 2018 (sorterade efter kursnamn)

Aktivt styrelsearbete
Här får du fördjupade kunskaper om hur styrelsen kan driva ett aktivt styrelsearbete, allt från ansvarsfördelning till vikten av att arbete med styrdokument.
Utbildningstillfälle: 24 november

Aktuell bostadsrättsjuridik
För dig som vill fördjupa dina kunskaper i viktiga juridiska frågor, allt från störningsärende till underhållsansvar.
Utbildningstillfälle: 20 november

Föreningsstämma
Stämman är det viktigaste mötet i din förening. Här ger HSB Malmös jurister svar på vem som egentligen får rösta på stämman, vilka regler som gäller och vad ska ni rösta om.
Utbildningstillfälle: 10 oktober

GDPR
Som förtroendevald i en styrelse hanterar du på ett eller annat sätt personuppgifter och har ansvar att reglerna följs. Här går HSB Malmös jurister igenom det nya regelverket och vad det innebär för din förening, dessutom får du rekommendationer hur ni praktiskt kan arbeta med personuppgifter.
Utbildningstillfälle: 27 september

Konflikthantering
Att undvika en konflikt är sällan en bra lösning. Ett bättre sätt är att lära sig hantera situationen. Här lär du dig hur.
Utbildningstillfälle: 18 oktober

Ny i styrelsen
Din första pusselbit som nyvald styrelseledamot är att få en bra inblick i vad styrelseansvaret i en bostadsrättsförening innebär och vad du ska göra för att komma igång med ditt arbete.
Utbildningstillfälle: 27 augusti och 5 november

Ordförande
Den här kursen vänder sig till dig som vill utvecklas i rollen som ordförande och hur styrelsen kan samarbete för att bli mer effektiva.
Utbildningstillfälle: 5 september och 26 november

Presentationsteknik retorik
Att presentera på ett övertygande är en framgångsfaktor idag. Det är viktigt för att vårt budskap ska tas emot på rätt sätt av mottagarna. Under denna kväll får du inblick i retorikens grunder, vad som hindrar oss från att nå fram och tips på hur du kan förbereda och presentera framgångsrikt.
Utbildningstillfälle: 10 september

Projektledning
Här går du igenom de olika stegen i ett projekt, allt från hur ni i styrelsen sjösätter ett projekt till hur ni bör fördela ansvaret.
Utbildningstillfälle: 25 september

Revisor
Du får insikt i revisorns roll, revisionens syfte och vilka lagar och regler som styr.
Utbildningstillfälle: 25 oktober

Revisorsrapport
Är du revisor i din bostadsrättsförening? Då är detta ett utmärkt tillfälle för dig att få kunskap om Revisorsrapporten och hur du använder de digitala verktygen, allt för att underlätta bostadsrättsföreningens arbete.
Utbildningstillfälle: 13 september och 5 december

Sekreterare
Det här är utbildningen för dig som vill spetsa din kompetens som sekreterare.
Utbildningstillfälle: 3 oktober och 28 november

Underhållsplan online
Att planera fastighetens underhållsbehov är en av de viktigaste uppgifterna en fastighetsägare har. Här lär du dig förstå vilka underhållsåtgärder som kan finnas på en fastighet och vilka konsekvenser dessa kan få för föreningens ekonomi. Dessutom får du praktiska kunskaper i det digitala verktyget Underhållsplan online.
Utbildningstillfälle: 12 september

Utbildningarna är öppna för alla som sitter i en bostadsrättsförenings styrelse och kostnadsfritt för HSB Malmös medlemsföreningar.