Konstnären ​Alexis Huber t.v, undertecknad till höger, med konstverket som symboliserar bordtennis.

Konsten att skapa en bra miljö

Konstnärlig utsmyckning har alltid varit ett signum för HSB. Sven Wallander - som var en av initiativtagarna till HSB - växte upp med två föräldrar som båda var konstnärer. Med den bakgrunden är det kanske inte så konstigt att han ansåg att skönhet var god funktion i lika stor utsträckning som välfungerande badrum och kök.

Från 1923 ända tills i dag avsätts därför alltid medel till konstnärlig försköning i alla nyproduktionsprojekt. Igår 1 juni hade jag äran att tillsammans med konstnären Alexius Huber få vara med och avtäcka HSB Malmös senaste konstnärliga tillskott.

HSB Sportsbyns entréer förgylls numera av Alexius fyra skulpturer (som symboliserar bordtennis, hockey, badminton och fotboll) i polerat ädelstål, som ändrar utseende och får tredimensionella drag beroende på åskådarens placering och hur ljuset faller.

Det var kul, det var hedersamt och det var dessutom riktigt snyggt!

/Mia Gustafson