HSBs renoveringsplaner för Ribershus på Tessins väg 1 godkända av hyresnämnden.

HSB Sundsfastigheter har ansökt om tillstånd att rusta upp sin hyresfastighet på Tessins väg 1, bland annat för att komma åt problem med fukt och föråldrad elstandard. Renoveringsplanerna har nu enligt gällande lagstiftning varit uppe till beslut i hyresnämnden som idag bifallit ansökan.

- Det här var ett viktigt beslut för oss för det betyder att vi kan ta vårt ansvar som fastighetsägare och rusta upp fastigheten och därmed också behålla fastigheten i gott skick även i framtiden berättar HSBs fastighetschef Henrik Krantz.

Med sina originella planlösningar och tidstypiska detaljer är huset kulturhistoriskt värdefullt. Läget är havsnära och centralt och byggnaden betraktas av många som ett av Malmös ståtligaste bostadshus.

- Vi kommer att lägga ner stora resurser på att fastigheten renoveras varsamt och hållbart. Bland annat kommer vi att bevara så många tidstypiska detaljer som är möjligt, men vi kommer också att se till samtliga lägenheter rustas upp till skälig standard säger Henrik Krantz.

Renoveringen av huset på Tessins väg är också planerad att göras på ett klimatanpassat sätt, bland annat genom att ventilationen byggs om och anpassas efter moderna krav, vilket gör att fastighetens koldioxidpåverkan minskar väsentligt.

Om allt går enligt plan kommer renoveringen av fastigheten på Tessins väg 1 påbörjas nästa år.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Krantz, fastighetschef HSB Sundsfastigheter, 0737-65 77 00

Boel Lagerwall, marknadschef, HSB Malmö, 0703-89 53 88

HSB Malmö bildades 1925 och är idag en av Sveriges 32 självständiga HSB-föreningar. Med 42 000 medlemmar är den en av de mer tongivande. Verksamheten drivs som en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening i Malmöregionen. Utöver förvaltning av 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter erbjuder HSB Malmö administrativa och tekniska förvaltnings- och konsulttjänster och utnämndes 2010 till Årets skånska företag inom förvaltning av Öresundsinstituttet. Juvelen i HSB Malmös krona är Malmös landmärke, HSB Turning Torso.