Rapport från årets föreningsstämma

Rapport från årets föreningsstämma

Claes Caroli, HSB Malmös ordförande, i talarstolen.

I lördags genomfördes HSB Malmös årliga föreningsstämma på MalmöMässan. HSB Malmös årsredovisning samt koncernens positiva resultatutveckling och starka balansräkning presenterades. Frågorna fullmäktige ställde gav ledning och styrelse tillfredsställande svar på. Årsredovisningen godkändes enhälligt.

Stämman avlöpte väl och HSB Malmös styrelse samt vd fick förnyat förtroende och beviljades ansvarsfrihet. HSB Malmös styrelse fick två nya medlemmar i och med att Giovanna Brankovic från Malmö och Jonas Henriksson från Svedala valdes in istället för Daniel Christiansson och Maj-Britt Thulin.

Valberedningen fick också nya medlemmar i och med att Ywonne Malmros och Henrik Svensäter valdes in efter Christina Jahn och Ingela Hulthén Nesci.

Styrelseordföranden Claes Caroli berättade att styrelsen önskade att stämman tillsätter ett medlemsstyrt utskott som skall söka utvidga kommunikationsvägarna till alla medlemmar. Vidare skall utskottet definiera den medlemsnytta merparten av medlemmarna finner viktigast, förklarade Claes.

Föreningsstämman beslutade att tillsätta utskottet och samtidig konfirmera tidigare utskott: arvodesberedningen och miljö- och klimatutskottet. Stadgeutskottet avvecklades.

När det gäller stadgefrågan som återremitterades på den extra föreningsstämman i höstas förklarade styrelsens ordförande Claes Caroli att det finns idag ett gediget material utarbetat som speglar medlemmarnas önskemål. Då ett nytt förslag om ekonomiska föreningar väntas komma upp till behandling av riksdagen under september månad har styrelsen för HSB Malmö beslutat avvakta med stadgeändringen.

Medlemsavgiften för 2016 beslutades vara oförändrad. I samband med detta beslut lämnades också en förklaring till vilket värde ett medlemskap i HSB har samt vilka kostnader som hänför sig till medlemskapet.

De 92 röstberättigade fullmäktigeledamöterna från HSB Malmös bostadsrättsföreningar och bospargrupp behandlade 19 motioner.

För att summera läget i HSB Malmö så är balansräkningen stark och med ett justerat eget kapital på drygt två miljarder så är medlemmarnas ekonomi trygg.