HSB Malmö förvärvar anrik bostadsfastighet i hjärtat av Malmö

HSB Malmös styrelse har fattat beslut om att förvärva fastigheten Flora 8 på Amiralsgatan 12, mitt emot Malmö Konserthus. Förvärvet är ett led i HSB Malmös strategi att utöka sitt hyresfastighetsbestånd för att kunna erbjuda fler bostäder åt sina medlemmar.

Fastigheten, som uppfördes kring förra sekelskiftet, är en av Malmös vackraste bostadsfastigheter och har under de senaste fyra åren totalrenoverats. Idag består den av 11 lägenheter, och möjlighet finns att skapa ytterligare 5-6 lägenheter på vinden.

- Vi är mycket glada för det här, eftersom förvärvet ligger i linje med det uppdrag vi har från våra medlemmar att skapa fler attraktiva bostäder åt våra bosparande medlemmar, säger Michael Carlsson, VD på HSB Malmö.

HSB Malmö har under året förvärvat ytterligare en hyresfastighet, ett passivhus i Västra Hamnen med 28 bostäder. Dessutom byggs just nu 34 hyresrätter på Kalkbrottet Limhamn samt 82 hyresrätter i kvarteret Fullriggaren i Västra Hamnen, förutom de drygt 230 bostadsrätter som är under uppförande av HSB i regionen. Totalt betyder det att HSB kommer att bygga mer än 500 bostäder i regionen under den kommande tvåårsperioden.

Fakta om HSB Malmös turordningssystem till nya bostäder: Som medlem och bosparare i HSB Malmö får man förtur till HSB Malmös hyresrätter och bostadsrätter. Principen är enkel. För varje sparad hundralapp får man 1 bosparpoäng. Bosparpoängen avgör turordningen. Man väljer själv hur mycket man vill spara och kan maximalt få 3 poäng per månad.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Krantz, fastighetschef HSB Sundsfastigheter, 0737-65 77 00

Boel Lagerwall, marknadschef, HSB Malmö, 0703-89 53 88

HSB Malmö bildades 1925 och är idag en av Sveriges 32 självständiga HSB-föreningar. Med 42 000 medlemmar är den en av de mer tongivande. Verksamheten drivs som en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening i Malmöregionen. Utöver förvaltning av 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter erbjuder HSB Malmö administrativa och tekniska förvaltnings- och konsulttjänster och utnämndes 2010 till Årets skånska företag inom förvaltning av Öresundsinstituttet. Juvelen i HSB Malmös krona är Malmös landmärke, HSB Turning Torso.