Gör samhället en tjänst - uppvärdera kooperativen

Gör samhället en tjänst - uppvärdera kooperativen

Det kooperativa företagandet är en del av lösningen på många av samhällets utmaningar. Därför behövs beslut som främjar kooperationer, skriver företrädare för flera av landets största kooperativa företag och organisationer. Texten publicerades på GP debatt den 19 november 2018.

Det lagförslag om ekonomiska föreningar som riksdagen antog tidigare i år är ett viktigt steg mot att göra förutsättningarna för olika företagsformer mer jämlika. Vi uppmanar kommande regering att ta vid, och även fortsättningsvis se kooperationen som den bästa vägen mot ett hållbart företagande. Ge ekonomiska föreningar lika hög status som exempelvis aktiebolag. Ett ökat redovisningskrav på ekonomiska föreningar skulle till exempel underlätta för dessa företag att ansöka om lån.

De 100 största kooperativa företagen utgör en betydande del av vår samhällsekonomi – med en omsättning på över 400 miljarder kronor, 100 000 anställda och 13 miljoner medlemskap. Företagen representerar värden som ökad konsumentmakt, ekonomisk transparens, bra arbetsvillkor och hållbar produktion. Dessutom bidrar de med arbetstillfällen och infrastruktur som främjar en levande landsbygd.

I Göteborg finns många kooperativa företag som gjort stor skillnad för människor, till exempel Vägen Ut! kooperativen och Basta.

Trots det finns många seglivade myter om företagsformen som att kooperationer inte ska gå med vinst. Det är fel. Kooperationer gör affärer som vilka företag som helst, men med ett inbyggt system för långsiktig ekonomisk lönsamhet, demokrati och socialt ansvar. Värden som ligger till grund för moderna CSR-frågor, och som icke-kooperativa bolag kämpar för att integrera. Det är därför hög tid för svenska beslutsfattare att prioritera det kooperativa företagandet och skapa förutsättningar för fler att äga tillsammans.

Vi ser konkreta exempel på hur kooperationen kan bidra till att lösa samhällsutmaningar, så som det omfattande generationsskifte som stundar. En undersökning från Företagarna visar att var femte småföretagare planerar att gå i pension de närmsta åren och var tredje svarar att företaget läggs ner i samband med det. I stället för att avvecklas, skulle dessa företag kunna bli medarbetarägda personalkooperativ. Där ligger Sverige efter många andra länder.

Nya ägandeformer kan motverka utanförskap och ekonomisk ojämlikhet. Det har vi sett exempel på i Spanien och Italien, där de kooperativa företagen i högre grad överlevde den ekonomiska krisen.

Vår förhoppning är att politiker, näringsliv och medborgare tar steget in i kooperationen, så att fler ges möjlighet till sysselsättning och samägande i hållbara företag.

Lars Göran Andersson vd, HSB Göteborg, ordf Coompanion Göteborgsregionen

Lena Carlberg, ordförande HSB Göteborg