Unikt Volvo-samarbete vinner Nyttigaste Affären

Unikt Volvo-samarbete vinner Nyttigaste Affären

Skinande rena bilar ger fler jobb på Västra Hisingen. Nu vinner Volvo, Vägen ut!-kooperativen och Västra Hisingens stadsdelsförvaltning priset Nyttigaste Affären 2018. Clean Car Service får priset för att samarbetet skapar samhällsnytta i närområdet på ett helt unikt sätt.

Priset delades ut på Johanneberg Sciencepark den 29 november. Årets vinnare av Nyttigaste Affären 2018 är Clean Car Service som med sitt gränsöverskridande och innovativa samarbete gagnar både individer, företag, anställda och samhälle. Det är en unik samverkanssatsning mellan näringslivet, ett socialt företag och staden. En satsning som visar att affärssamarbete kan skapa riktig samhällsnytta.

– Priset visar vilken vinst det blir för alla när företag jobbar tillsammans på det här sättet. Clean Car Service är ett väldigt bra exempel på ett samarbete som både skapar jobb, inflytande för de anställda och i slutändan väldigt nöjda kunder, säger Lars Göran Andersson, vd på HSB Göteborg, som är en av initiativtagarna till priset.

Clean Car Service tillhandahåller biltvätt i Volvo Bils anläggning i Torslanda, Göteborg, där Volvo Bil och Volvo Cars anställda kan beställa tjänsten. Volvo är en viktig aktör inom svenskt näringsliv, som genom Clean Car Service startar ett nytt kapitel inom koncernen.

Vägen ut!-kooperativen driver biltvätten som ett socialt företag och är genom sin erfarenhet en garant för att skapa god arbetsmiljö på Clean Car Service. Tydlig demokratisk struktur och möjlighet till inflytande för medarbetarna är några av ledorden. För Göteborgs stad Västra Hisingen är Clean Car Service en viktig satsning på integration och arbetsinkludering.

Om Nyttigaste Affären
Coompanion, HSB Göteborg och Tillväxtverket delar ut Nyttigaste Affären för att sätta fokus på hur företag kan göra verkligt nyttiga affärer – för sig själva, för kunderna och för samhället.

Det som belönas är ett affärssamarbete, så vinnarna är alltid minst två. Åtminstone en av aktörerna ska drivas demokratiskt, med samhällsnytta som drivkraft. Vinnarna ska ha en affärsrelation som ger ett mervärde – det kanske till exempel är klimatsmart eller skapar jobb åt personer långt från arbetsmarknaden.

Nominera nästa år vinnare
Redan nu är det möjligt att nominera 2019 års pristagare av Nyttigaste Affären. Priset fortsätter att rikta uppmärksamheten mot viktigt pionjärarbete som kan inspirera fler till social ansvarstagande. Läs mer om tävlingen och tidigare pristagare här

Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
E-post: Jens.holmberg@hsb.se