Byggstart på Amundö Äng efter 32 års väntan

Byggstart på Amundö Äng efter 32 års väntan

Redan 1986 köpte HSB Göteborg marken vid småbåtshamnen i Brottkärr för att planera bostäder. Det var starten på en långdragen process och det skulle ta till 2018 innan bygglovet slutligen godkändes av Mark- och miljööverdomstolen. Efter 32 år är det äntligen dags för byggstart av bostadsrättföreningen Amundö Äng i Hovås.

Sedan marken förvärvades har HSB Göteborg bland annat hunnit bygga en annan bostadsrättsförening (brf Båtmansängen) i området och sålt en del av marken vidare. Ambitionen från starten har varit att bygga bostäder på ängen nära småbåtshamnen, för att erbjuda ett havsnära boende i ett läge med närhet både till natur och stad. Brf Amundö Äng består av 14 småhus med totalt 46 bostadsrätter i varierande storlek.

– Äntligen! Det har varit en extremt lång process med detaljplanen för området och planeringen av husen. Därför känns det förstås extra roligt att vi nu kan starta bygget av bostadsrättsföreningen Amundö Äng. Det har varit stor efterfrågan på bostäderna och vi har på kort tid sålt hälften, säger Claudio Agus, ansvarig säljare för projektet.

Arbetet med området som har pågått under en lång tid, i nära dialog med kringboende grannar som har haft önskemål om att bevara utsikt och åtkomst till ängen, och har inneburit att husen har arbetats om i flera omgångar. Det bygglov som HSB Göteborg först beviljades överklagades, innan det efter flera vändor godkändes av Mark- och miljödomstolen tidigare i år.

– Jag tror att många av våra kunder kommer att uppskatta de moderna och havsnära bostäderna, som med sitt lantliga läge har närhet till stan. Samtidigt som det finns attraktiva natur- och friluftsvärden i området. Tidigare i år fick Stora Amundön status som naturreservat, säger Claudio Agus.

De 14 husen med totalt 46 bostadsrätter planeras stå klara under 2019 och inflyttning sker från december 2019 fram till sommaren 2020. Förutom Amundö Äng har HSB Göteborg ett bostadsprojekt i ytterligare ett attraktivt område, Esplanaden i nya Hovås, där försäljning just nu pågår.

Faktaruta
Bostadsrättsföreningen Amundö Äng består av 46 lägenheter på 2-5 rum, i storlekar från 47 till 105 kvadratmeter. De är fördelade på 14 tvåvåningshus som delats in i fyra områden med egna gårdar, infarter och bilplatser. Samtliga hus byggs i hållbara material med träfasader i en färgskala från grått och brunt till rostrött och grönt.

Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig
E-post: Jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.